Mihin, missä ja mistä?

s. 150–151 Mihin hän menee? Missä hän on? Mistä hän tulee?

Sivulla opiskellaan kuvien avulla paikallissijoja. Harjoittelun voi aloittaa hyvin laittaa- ja ottaa-verbien kanssa ja samalla demonstroida asia. Esimerkiksi: laitan avaimet taskuun – avaimet ovat taskussa – otan avaimet taskusta, laitan kirjan pöydälle – kirja on pöydällä – otan kirjan pöydältä. Vastaavia drillejä kannattaa tehdä lukuisia.

s. 152–153 Kirjoita, missä hän on.

Opiskelija kirjoittaa kuvan viereen, missä henkilö on, esimerkiksi:
Hän on autossa.
Hän on saunassa.
Hän on lääkärissä.
Hän on kaupassa.
Hän on postissa.
Hän on koulussa.
Hän on päiväkodissa.
Hän on junassa.
Hän on pankissa.
Hän on asemalla.
Hän on torilla.
Hän on pihalla.
Hän on pysäkillä.
Hän on sohvalla.

s. 154 Kerro, mihin hän menee, missä hän on ja mistä hän tulee.

Puheharjoituksessa harjoitellaan paikallissijoja.

s. 155 Kuuntele ja kirjoita kysymys ja vastaa.

Sivulla harjoitellaan -ko/kö-kysymysten tekemistä. Opettaja lukee oppilaille kysymykset, jotka voivat olla esimerkiksi:
Onko kissa pöydällä?
Onko banaani lattialla?
Onko lamppu katossa?
Onko kello tuolilla?
Onko koira hyllyllä?
Kuuntelemisen ja kirjoittamisen jälkeen vastausruudukkoon merkitään, onko vastaus kyllä vai ei.

s. 156 Kirjoita, missä tavarat ovat.

Opiskelija kirjoittaa kuvasta lauseita, esimerkiksi:

Banaani on tuolilla. Kissa on pöydällä.
Koira on sohvalla. Matto on lattiallla.
Kello on seinällä Lamppu on katossa.
Televisio on hyllyllä. Sateenvarjo on lattialla.


Lopuksi lauseet kirjoitetaan taululle ja luetaan yhdessä.

s. 157 Ympyröi oikeat sanat.

Opiskelija ympyröi hedelmät, eläimet ja vaatteet. Mikäli haluaa helpottaa tehtävää, niin sanat voidaan ensin lukea yhdessä. Ensimmäinen sana omena on ympyröity malliksi.

Mitkä ovat hedelmiä?
omena, banaani, mango, avokado, appelsiini, mandariini, greippi, viinirypäle ja vesimeloni

Mitkä ovat eläimiä?
koira, hevonen, aasi, käärme, lehmä, elefantti, kissa, kameli, hiiri, jänis ja hirvi

Mitkä ovat vaatteita?
sukat, housut, hame, pusero, pipo, kengät, käsineet, vyö, paita, huivi ja lenkkarit

s. 158 Ympyröi, mikä sana on oikein.

Opiskelija ympyröi riviltä oikein kirjoitetun sanan. Jokaisella rivillä on yksi sana oikein.
1. peruna, 2. tomaatti, 3. sipuli, 4. paprika, 5. ananas, 6. kurkku, 7. salaatti, 8. porkkana, 9. sitruuna, 10. omena, 11. banaani, 12. greippi, 13. päärynä, 14. mansikka, 15. mandariini.

s. 159 Ympyröi erilainen sana.

Opiskelija ympyröi riviltä sanan, joka ei kuulu joukkoon. Jokaisella rivillä on yksi erilainen sana. Tarkastuksen yhteydessä on hyvä kysyä ja tarvittaessa perustella, miksi sana ei kuulu joukkoon.
1. omena, 2. pieni, 3. kynä, 4. auto, 5. kenkä, 6. muna, 7. pipo, 8. käsi, 9. koira, 10. kylmä, 11. kissa, 12. silmä, 13. maanantai, 14. sormi, 15. kuume.

s. 160 Lue.

Opiskelija lukee sivulla olevat lauseet. Lauseista ja kuvista voidaan myös keskustella ja tehdä kysymyksiä.

s. 161 Katso kuvaa ja kirjoita, minkä värinen pipo on.