Millainen?

s. 114–115 Millainen?

Sivuilla harjoitellaan adjektiiveja. Muistamisen helpottamiseksi jokainen adjektiivi on sijoitettu lauseeseen, esimerkiksi ”isoisä on vanha”. Lisäharjoituksia voi tehdä kuvakorteilla ryhmä- ja paritehtävinä. Vastakohtaparien etsiminen on hyvä harjoitusmuoto adjektiivien opettamiseen.

s. 116–117 Kirjoita, millainen.

Tehtävässä täydennetään viivalle sopiva adjektiivi, esimerkiksi:

Poika on laiha.
Pusero on puhdas.
Kirja on paksu.
Mies on lihava.
Poika on iloinen.
Mummo on vanha.
Tukka on märkä.
Talo on korkea.
Hame on pitkä.
Sauna on kuuma.
Yö on pimeä.
Talvi on kylmä.
Sitruuna on hapan.
Kakku on makea.

s. 118 Yhdistä.

Tehtävässä yhdistetään viivalla sanapari ja kuva. Samalla opetellaan adjektiivin käyttöä attribuuttina. Yhdistämisen jälkeen sanoista voi tehdä pitempiä lauseita, jotka kirjoitetaan vihkoon.

s. 120 Kirjoita pienillä kirjaimilla.

Opiskelija lukee sanat ja kirjoittaa ne pienillä kirjaimilla. Näin varmistetaan, että opiskelija muistaa suuraakkosten ja pienaakkosten vastaavuuden.

s. 121 Kirjoita sana kuvan alapuolelle.

Tehtävässä kirjoitetaan oikea sana kuvan alapuolelle. Ensimmäinen sana on laitettu malliksi. Sanat on annettu sivun alareunassa. Kannattaa muistuttaa, että sana on hyvä yliviivata, kun se on käytetty.

s. 122 Kerro, mitä ostat kaupasta.

Opiskelija lukee ostoslistan tai ostoslista voidaan lukea yhdessä. Lukuharjoituksen yhteydessä opiskelijat voivat esimerkiksi pareittain kysellä, onko tietty tuote ostoslistalla. Lopuksi opiskelijat kirjoittavat vihkoon oman ostoslistan ja kertovat sen jälkeen muille opiskelijoille, mitä he ostavat kaupasta.

s. 123 Kirjoita sanoja, jotka alkavat k-kirjaimella.

Opiskelijat kirjoittavat kaikki kuvassa olevat k-kirjaimella alkavat sanat. Sanoja ovat esimerkiksi: kirja, kuppi, kauha, kannu, kattila, kahvinkeitin, kulho, kello, kukka, kuu, koivu, kakku, kala, kissa, kaadin, kurkku, kaali, kaappi, kahva, kastelukannu, kenkä, koira ja kori.

s. 125 Lue teksti.

Opiskelijat lukevat tekstin, jonka jälkeen siitä keskustellaan. Opettaja voi tehdä opiskelijoille tekstistä yksinkertaisia kysymyksiä, esimerkiksi mikä vika autossa on, mihin Jenni ajaa, mitä korjaus maksaa? Myös kuvaa kannattaa hyödyntää opetuksessa. Lopuksi teksti kirjoitetaan vihkoon.

s. 126 Kirjoita.

Opiskelija lukee lauseet ja kirjoittaa ne kirjaan.

s. 128 Lue.

Opiskelija lukee lauseet ja kirjoittaa ne vihkoon.
Kuuntele ja kirjoita.
Opettaja sanelee sanat ja opiskelija kirjoittaa ne kirjaan. Kannattaa muistuttaa, että jokaiselle viivalle tulee yksi kirjain, esimerkiksi:

korva mukava
vaari valo
avain eväät
veitsi vauva


s. 129 Kirjoita sanoja, jotka alkavat v-kirjaimella.

Opiskelija kirjoittaa niin monta v-kirjaimella alkavaa sanaa kuin hän keksii. Lopuksi kaikki keksityt sanat kirjoitetaan taululle ja luetaan yhdessä.

s. 130 Yhdistä sana ja kuva.

Tehtävässä yhdistetään viivalla sana ja kuva.

s. 132 Kirjoita sana kuvan alapuolelle.

Tehtävässä kirjoitetaan oikea sana kuvan alapuolelle. Sanat on annettu sivun alareunassa. Kannattaa muistuttaa, että sana on hyvä yliviivata, kun se on käytetty.

s. 133 Kuuntele ja kirjoita j, h tai v.

Opettaja sanelee sanat ja opiskelija kirjoittaa viivalle oikean kirjaimen. Kannattaa muistuttaa, että jokaiselle viivalle tulee vain yksi kirjain. Harjoituksen voi tehdä myös niin, että opiskelija kirjoittaa sanan ilman sanelua. Kun tehtävä on valmis, sanat luetaan ja kirjoitetaan vihkoon.

hella juoda avain kirja
veli kahvi lehmä sohva
jono veitsi halpa lehti
veri hyvä hiukset hame
tyhjä jauhot haarukka polvi
juhla huono huone vahva


Lue
Opiskelija lukee tekstin ja kirjoittaa sen vihkoon.