Minä olen, minä en ole

s. 96 Minä olen, minä en ole

Sivulla opetellaan verbin kieltomuoto eri persoonissa.
Lue.
Tehtävässä on taivutettu puhua-verbi kaikissa persoonissa myönteisessä ja kielteisessä muodossa.

s. 97 Kirjoita ei-lause.

Tehtävässä opiskelija kirjoittaa verbin oikean kieltomuodon.

Minä en mene
Sinä et mene
Hän ei mene
Me emme mene
Te ette mene
He eivät mene
Minä en tule
Sinä et tule
Hän ei tule
Me emme tule
Te ette tule
He eivät tule

s. 98–99 Kirjoita ei-lause.

Tehtävässä opiskelija kirjoittaa verbin oikean kieltomuodon.

Minä en katso
Sinä et katso
Hän ei katso
Me emme katso
Te ette katso
He eivät katso
Minä en juokse
Sinä et maksa
Hän ei laula
Me emme osta
Te ette laske
He eivät syö
Hän ei halua
Sinä et kirjoita
Me emme aja
Minä en opiskele
He eivät juo
Te ette kävele

s. 99 Kuuntele.

Tehtävässä on vierekkäin kaksi auditiivisesti samankaltaista sanaa. Opettaja sanoo sanapareista toisen, ja opiskelija ympyröi kuulemansa.

s. 100–101 Laske.

Sivuilla harjoitellaan yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja.

s. 102–103 Laske.

Sivuilla harjoitellaan yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja. Kirjassa olevien tehtävien lisäksi opettaja voi käyttää muita matematiikkamateriaaleja, joita löytyy netistä runsain mitoin.

s. 105 Kirjoita.

Opiskelija kirjoittaa mallin mukaan.

s. 106 Lue.

Opiskelija lukee tekstin. Lukemisen jälkeen teksti voidaan kirjoittaa vihkoon.
Kirjoita, mitä sinä teet tänään.

Opiskelija kirjoittaa lyhyitä lauseita asioista, joita hän tekee tänään. Sivun alareunassa on vihjeenä kuvia. Lauseita voivat olla esimerkiksi:
”Minä katson televisiota. Minä juon mehua. Minä pelaan jalkapalloa. Minä laitan ruokaa. Minä luen kirjaa. Minä imuroin kotona. Minä syön kakkua.”

s. 107 Kirjoita s tai ss.

Opiskelija täydentää viivalle yhden tai kaksi s-kirjainta.

tossu uusi
ruusu missä
lasi isä


Kirjoita t tai tt.

Opiskelija täydentää viivalle yksi tai kaksi t-kirjainta.

lattia äiti
mitä matto/mato
ratti täti


Kirjoita l tai ll.
Opiskelija täydentää viivalle yksi tai kaksi l-kirjainta.

maali kello/kelo
nolla helle/hela
älä milloin


maali kello/kelo
nolla hella/hela
älä milloin

Kun tehtävä on valmis, sanat luetaan ja kirjoitetaan vihkoon.

s. 108 Kirjoita kuukaudet.

Sivulla kerrataan kuukausien nimet. Opiskelija kirjoittaa kuukaudet allekkain riveille.

s. 110 Kirjoita isoilla kirjaimilla.

Opiskelija kirjoittaa sanat mallin mukaan suuraakkosilla. Näin kerrataan taas suuraakkosten ja pienaakkosten vastaavuutta.

s. 111 Kuuntele ja kirjoita

Opettaja sanelee sanoja ja opiskelija kirjoittaa kuulemansa. Esimerkiksi:

papu
pata
palo
pupu
pino
pilli
posti
pussi
lapsi
reppu
nappi
parturi
Pasi pelaa palloa.
Paula piirtää paperille.
Petra paistaa perunoita.

s. 112–113 Lue sanat.

Aukeamalla on lukuharjoitus, jossa kaikissa sanoissa on p-kirjain. Lukemisen helpottamiseksi ja muistin tueksi jokaisesta sanasta on kuva.