Ruokapöydässä (s. 172)

Sivun 172 Ruokapöydässä-lukutekstin aiheena on aamupalan syöminen. Sanasto on tuttua, ja tekstissä esiintyvät partitiivimuotoiset ruokasanat tuottavat tuskin ongelmaa. Niitä voi tarkastella lähemmin ja sanojen perusmuodot voi katsoa kirjan kuvasivuilta. Tarkoitus ei ole opiskella partitiivin muodostamista vaan käyttää muotoja fraasinomaisesti luontevissa käyttöyhteyksissä.
Kappaleessa kerrataan ja opiskellaan uusia ruokasanoja. Astioiden nimet palautetaan mieleen. Missä- muotoja on helppo harjoitella tässä yhteydessä: ”puuro on kulhossa” ja ”juusto on lautasella”.
Opiskelijat voivat kertoa, mitä he syövät aamupalaksi. Keskustellaan aamupalan merkityksestä eri kulttuureissa. Katsotaan sivun 197 kuvaa Syntymäpäiväjuhlat ja verrataan pöytien kattausta, mitä syödään arkiaamuna ja juhlissa.
Kirjoitustehtävässä pitää verrata tekstiä ja kuvaa. On hyvä muistuttaa, että sivulle kirjoitetaan vain niiden ruokien ja tarvikkeiden nimet, joita ei ole tekstissä mainittu.

Tavoitteet:

  • kerrata ruokasanoja ja astioita (s. 30-33; 82-83)
  • tutustua suomalaiseen tapaan syödä
  • kertoa omista ruokatottumuksista
  • tutustua ruokavalion terveellisyyteen

s. 173 Kirjoita mitä muuta pöydällä on.

Pöydällä on mehukannu/appelsiinimehua, kananmunia, tomaatteja, makkaraa, kaksi sämpylää, veitsi, leikkuulauta, juustohöylä, kahvikuppi/muki, lasi ja sanomalehti.

Ruokapyramidi

Keskustellaan ruoasta ja sen terveellisyydestä ja tutustutaan ruokapyramidiin. Ruokapyramidin voi hakea netistä ja siitä katsotaan, mitä eri lohkot tarkoittavat. Opiskelijat voivat yhdessä pohtia, mitä ruoka-aineita kuhunkin ryhmään kuuluu, ja miksi kuvion yläosa on kapea. Kuvan viereen voi myös kirjoittaa joko ruokasanat tai lohkon ruoka-aineryhmät (viljatuotteet, hedelmät jne.) Samalla kerrataan ja kartutetaan ruokasanastoa.