Luvun tavoitteena on auttaa oppilasta ymmärtämään, mitä uskonto on ja miksi sitä opiskellaan koulussa. Oppilas oppii tunnistamaan oman uskonnon osaksi koulutyöskentelyä ja ymmärtämään, mitkä asiat yhdistävät oppilaita uskontotunnilla.
Luvun sisältönä ovat käsitteet uskonto ja ortodoksinen uskonto.
Luvussa toteutuvat a) opetussuunnitelman tavoite T1, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L4 sekä c) sisältöalueista S1 ja S2.
Anni ja Onni oman uskonnon tunnilla
Ensimmäisellä uskontotunnilla voidaan tutustua toisiin ryhmäläisiin erilaisilla tutustumisleikeillä.
Oppilaiden kanssa voidaan keskustella tai piirtää, mitä heille tulee mieleen sanasta uskonto, millaiset asiat liittyvät tai eivät liity uskontoon, ja miten uskontotunti eroaa muista oppitunneista. Voidaan myös tutkia lukujärjestyksiä ja etsiä sieltä uskontotunnit.
Askarrellaan Onni ja Anni -paperinuket ja tutustutaan oppikirjaan. Oppilaat voivat etsiä esimerkiksi tuttuja asioita ja/tai Onnia ja Annia sekä jotakin, mitä he eivät ole koskaan ennen nähneet.
Tulostettava liite.
Luvun tehtävien tavoitteena on tutustua omaan uskontoryhmään ja esitellä itsensä toisille. Oppilaat voivat esimerkiksi näyttää täyttämänsä tehtävät 1 ja 3 toisilleen. Harjoitellaan kirjainkorttien käyttöä (tehtävä 2) ja voidaan kirjoittaa muitakin ensimmäisiä sanoja: oma nimi, opettajan etunimi jne.
Tehtävässä 4 oppilaat tutustuvat uskonnonopettajaansa tekemällä pienen haastattelun. Ryhmän koosta ja oppilaiden lukutaidon tasosta riippuen opettajan haastattelutehtävä voidaan tehdä yhdessä kysyen kysymyksiä vuorotellen tai niin, että jokainen saa haastatella opettajaa erikseen. Oppilaat voivat miettiä myös itse lisää kysymyksiä esimerkiksi vihkoon. Myös opettaja voi haastatella oppilaita.
Tehtävä 5 on ongelmanratkaisutehtävä, jossa oppilaat selvittävät sanan ORTODOKSINEN USKONTO viivoille. Ennen tehtävää voidaan yhdessä kerrata muodot neliö, kolmio ja ympyrä.
Bonustehtävä voidaan antaa kotitehtäväksi tai voidaan yhdessä miettiä, mitä ortodoksisuuteen liittyviä asioita ja esineitä kotoa voisi löytyä. Vaihtoehtoisesti voidaan miettiä, mitä ortodoksisuuteen liittyvä tavaroita ja esineitä omasta uskonnonluokasta löytyy, ja piirtää niitä annettuun tilaan.