Luvun tavoitteena on tutustuttaa oppilaat keskeisiin kristinuskon pääsuuntauksiin ja muutamaan muuhun uskontoon sekä niiden erilaisiin tapoihin. Luvussa tutustutaan myös uskontojen palveluspaikkoihin. Oppilas vahvistaa ymmärrystään eri uskonnoista ja uskonnottomuudesta.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T4, T6, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L4 sekä c) sisältöalueista S1 ja S2.
Suomessa on erilaisia uskontoja
Aiheen käsittely voidaan aloittaa esimerkiksi tunnistamalla eri uskontojen tunnusmerkkejä, päähineitä ja rakennuksia. Tutkitaan, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja niissä on. Pohditaan, missä ristin voi nähdä ja mihin uskontoihin se voisi liittyä.
Oppilaat voivat tutustua eri uskontojen oppikirjoihin tai eri uskontojen konkreettisiin esineisiin, mikäli niitä on saatavilla. Voidaan myös katsoa kuvia.
Luetaan yhdessä eri uskontoihin liittyvien rakennusten nimet sivuilta 28–29.
Tehtävissä oppilas tutustuu kristinuskon suuntauksiin nimeämällä niitä (tehtävä 1) ja tunnistamalla niitä yhdistävän tekijän eli ristin (tehtävä 2). Tehtävässä 3 laajennetaan kristinusko-käsitteen rinnalle kaksi muuta uskontoa, islam ja buddhalaisuus. Niihin tutustutaan nimien, rakennusten ja muiden tunnusmerkkien avulla.
Tehtävässä 4 erilaiset uskonnot tulevat tutuiksi niminä. Tehtävässä oppilas tunnistaa erilaisia kirjaimia annetuista sanoista. Sanasokkelotehtävässä (tehtävä 5) etsitään opittuja sanoja: patsas, risti, kirkko, moskeija, minareetti. Yhdistelytehtävässä (tehtävä 6) yhdistetään kuhunkin rakennukseen kuuluva torni. Bonustehtävä on tiedonhakutehtävä. Oppilaat voivat tehdä sen esimerkiksi ryhmätyönä ja kirjata tietoja vihkoon kirjoittaen tai piirtäen.