Luvun tavoitteena on tutustuttaa oppilas ikoniin ja sen merkitykseen ja sanomaan ortodoksisuudessa. Tavoitteena on ymmärtää, miten ikoni eroaa muista maalauksista ja miten sitä tulisi käsitellä.
Tässä luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T1, T2, T4, T5, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L2, L4, L7 sekä c) sisältöalueista S1 ja S2.
Ikonit kuuluvat ortodoksiseen kirkkoon ja kotiin
Tällä sivulla
Opettaja ottaa esille luokan ikonin tai tuo luokkaan useamman ikonin. Oppilaat saavat kertoa, mitä he tietävät näistä opettajan tuomista kuvista: mitä ne ovat, millä nimellä niitä kutsutaan ja miksi niitä kutsutaan ikoneiksi. Voidaan myös pohtia, missä ikoneita voi nähdä ja miksi niitä on kirkossa tai kotona.
Oppilas voi askarrella oman ikonin, ja tunnilla voidaan tutustua ikoneihin myös digitaalisesti.
Tehtävässä 1 oppilas tunnistaa tilanteita, joissa ikonia voi käyttää. Keskustellaan oppilaan valinnoista ja pyydetään perustelemaan. Voidaan miettiä yhdessä myös muita tilanteita, joissa oppilas on nähnyt ikoneita.
Tehtävissä opitaan myös tunnistamaan ikoni ja erottamaan se muista kuvista (tehtävä 4) ja harjoitellaan eri tavoin sanan ikoni kirjoittamista (tehtävät 2 ja 4). Tehtävässä 5 oppilas piirtää itsensä rukoilemassa, eli tekemässä ristinmerkkiä ikonin edessä.
Bonustehtävä on vaativampi tehtävä niille oppilaille, joilla jo on tiedonhaku- ja kirjoitustaitoa.
Oppilaiden kanssa voi keskustella myös ikonimaalauksesta ja siihen liittyvistä ”säännöistä”.
Tietoa löytyy mm. Suomen ortodoksisen kirkon verkkosivuilta.