Luvun tavoitteena on tutustuttaa oppilas erityisesti kirkkosaliin. Oppilas saa tietää, mitä ortodoksisessa kirkkosalissa voi nähdä ja oppii tunnistamaan erilaisia esineitä ja ikoneita. Lisäksi tavoitteena on perehdyttää kirkossa käyttäytymiseen liittyen ristinmerkin tekemiseen ja tuohuksen sytyttämiseen.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T1, T2, T4, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L4, L6, L7 sekä c) sisältöalueista S1 ja S2.
Vierailen kirkossa
Tällä sivulla
Kirkkorakennukseen tutustuminen toimii parhaiten, jos oppilailla on mahdollisuus vierailla lähialueen ortodoksisessa kirkossa. Jos sellaista ei ole, opettaja voi askarrella yhdessä oppilaiden kanssa kirkkorakennuksen. Sitä voi käyttää myöhemmin käsiteltäessä sakramentteja tai jumalanpalveluksia.
- Askarteluohje: Kirkon rakentaminen (pdf, ortoboxi.fi)
Video Kuopion Pyhän Nikolaoksen katedraalista:
Tehtävässä 1 oppilas tunnistaa papin tehtäviä jumalanpalveluksessa. Voidaan yhdessä pohtia, mitä kuvissa tapahtuu ja milloin pappi toimii jumalanpalveluksessa tietyllä tavalla. Pohditaan, mitä muuta pappi tekee jumalanpalveluksessa.
Tehtävässä 2 oppilas tutustuu kirkossa oleviin esineisiin ja asioihin. Esineiden nimiä voidaan kirjoittaa kirjainkorteilla. Tehtävässä 4 oppilas miettii, mitä kirkossa tehdään ja missä järjestyksessä. (1. tehdään ristinmerkki kirkkoon saavuttaessa 2. sytytetään tuohus ja 3. osallistutaan ehtoolliselle.)
Tehtävä 5 on luetun ymmärtämisen tehtävä, jossa tarinasta poimitaan kaikki kirkko-sanat. Lopuksi lasketaan, kuinka monta kirkko-sanaa tarinasta löytyi.
Bonustehtävä on paritehtävä, jossa parit miettivät, miten tuohus eroaa muista kynttilöistä. Asioita voidaan kirjata vihkoon.
Kirkkoja ja tsasounia Suomessa on noin 140.
- Luettelo Suomen ortodoksisista kirkoista (Wikipedia)