Luvun tavoitteena on johdattaa oppilas ymmärtämään, mitä tarkoittaa Jumalan huolenpito ja suojelus. Oppilas jatkaa tutustumista jouluevankeliumin sanomaan ja siihen, että Joosef, Maria ja Jeesus-lapsi olivat Pyhä perhe ja Jumala huolehti heistä. Luvussa perehdytään Jeesuksen syntymän aiheuttamaan kateuteen ja sen mukanaan tuomaan vihaan.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T1, T2, T3, T5, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L4, L6 sekä c) sisältöalueista S1, S3.
Pyhä perhe pakenee Egyptiin
Luvun aiheen mukaan voidaan pohtia, miksi Jumala piti huolta Pyhästä perheestä. Tarkastellaan kateutta ja vihaa yleisesti ja oppilaan omasta näkökulmasta, sekä mietitään tunteiden käsittelyä (ks. tehtävä 6).
Tehtävässä 1 oppilas miettii, mitä enkeli sanoi Joosefille unessa. Puhekuplien täytössä voidaan käyttää apuna oppikirjaa tai opettaja voi kirjoittaa mallitekstin.
Tehtävässä 2 oppilas järjestää tavut oikein ja muodostaa Pyhän perheen jäsenten nimet (Joosef, Maria, Jeesus).
Tehtävässä 3 havainnoidaan oppikirjan kuvaa ja tunnistetaan hahmoja, esineitä ja asioita.
Tehtävässä 4 harjoitellaan matemaattista ajattelua. Oppilas miettii, kuinka monta aasia matkaan tarvitaan, kun yhdellä aasilla voi matkustaa vain yhden tunnin. Esimerkiksi kahden tunnin matkaan väritetään kaksi aasia.
Kirjainkorteilla voidaan harjoitella kirjoittamaan luvussa esiintyviä sanoja (tehtävä 5).
Tehtävässä 6 pohditaan vihaa ja vihastumista. Oppilas kertoo opettajalle tai parille, mistä asioista hän tulee vihaiseksi. Oppilas voi myös kertoa, mikä siinä asiassa vihastuttaa ja miten se näkyy. Lisäksi mietitään, miten vihaista ihmistä voisi auttaa. Voidaan pohtia, miten vihan voi purkaa tai kuinka vihaisen mielen saa rauhoittumaan.
Bonustehtävässä oppilas pohtii syytä Herodeksen käyttäytymiseen. Keskustellaan vaihtoehdoista ja pohditaan yhdessä myös sitä, miksi Herodes halusi olla ainut kuningas.