Luku käsittelee Johannes Kastajaa ja Kristuksen kastetta Jordanvirrassa. Tavoitteena on tutustuttaa oppilas kasteen sakramenttiin ja siihen, miten se liittyy teofaniaan, yhteen ortodoksisen kirkon suurista juhlista. Ikonin kautta havainnollistetaan Pyhän Kolminaisuuden käsitettä.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T2, T3, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L4 sekä c) sisältöalueista S1 ja S3.
Jeesus kastettiin Jordanissa
Tällä sivulla
Jaksoon sisältyy Jeesuksen aikaisen Palestiinan paikannimiä sekä alueen luonnon ja silloisen elämäntavan kuvausta. Sen vuoksi sisältöjä on hyvä käsitellä karttapohjan avulla.
Karttapohjana voi käyttää esimerkiksi oheista harjoituskirjan takasisäkannen pelipohjaa, josta on poistettu paikannimet:
Tulostettava liite.
Karttapohjan voi toki piirtää myös itse tai tehdä digitaalisesti. Karttapohjaa voidaan käyttää jakson aikana ja oppilas/ryhmä voi lisätä siihen esimerkiksi paikannimiä käsittelyn edetessä.
Kasteen tarkastelu voidaan aloittaa miettimällä oppilaan omaa kastetta. Miten, missä ja miksi hänet on kastettu? Palautetaan mieleen, mitä asioita kasteeseen liittyi (kasteristi, kasteastia, kastepuku, kummi).
Voidaan tutkia Kristuksen kaste -ikonia ja todeta, että Jeesuskin kastettiin. Opettaja voi kertoa Johannes Kastajasta. Voidaan lukea kasteen kuvaus Matteuksen evankeliumista (Matt. 3:13–17) ja miettiä, kenen ääni puhui ja miksi.
Opettaja voi jo esitellä lyhyesti Pyhän Hengen ja Pyhän Kolminaisuuden.
Tehtävän 1 sanat voidaan kirjoittaa myös kirjainkorteilla.
Tehtävässä 2 tutustutaan kasteen sakramenttiin ja siinä esiintyviin esineisiin. Oppilas voi itse päätellä kuvien avulla niiden nimet.
Tehtävä 3 edellyttää päättelytaitoa. Väittämät eivät todistettavasti ole vääriä, mutta tehtävän tavoite on tunnistaa, että kaste osoitti meille Jeesuksen olevan Jumalan poika.
Tehtävässä 4 Jeesuksen kaste liitetään tämän päivän kirkollisiin toimituksiin, vedenpyhitykseen ja kasteeseen.
Yhteyttä vahvistetaan vielä tehtävässä 5, jossa oppilaat kertovat oman käsityksensä toisille. Tehtävän 4 kuvat voidaan värittää.
Tehtävässä 6 mallinnetaan kuvan kautta Pyhän Hengen laskeutumista ja Isän mukana olemista. Lopuksi voidaan yhdessä tunnistaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. Opitaan uusi sana PYHÄ HENKI, joka tavutetaan (tehtävä 7) ja voidaan myös kirjoittaa kirjainkorteilla.
Bonustehtävässä käsitellään epävarmuutta ja arkuutta. Tehtävän avulla voidaan pohtia, miksi koemme itsemme joskus epävarmoiksi ja miksi emme aina halua tehdä sitä, mitä meiltä pyydetään. Miten Johannes suoriutui tehtävästä ja voitti pelkonsa? Tehtävä voidaan tehdä yksin kirjoittamalla, parin kanssa tai yhdessä keskustellen.
Teofania (Ortodoksi.net)
- Vedenpyhitys (Ortodoksi.net)