Luvun tavoitteena on tutustuttaa oppilas käsitteisiin opetuslapsi ja apostoli sekä näiden tehtäviin Jeesuksen oppilaina ja apulaisina. Lisäksi voidaan pohtia, miksi Jeesus kutsui itselleen apulaisia.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoite T2, b) laaja-alaisen osaamisen tavoite L1 sekä c) sisältöalueista S1.
Jeesus kutsuu ensimmäiset opetuslapset
Oppilaiden kanssa käydään läpi kaikkien opetuslasten nimet. (Muut opetuslapset oppikirjassa mainittujen lisäksi: Filippus, Bartolomeus, Tuomas, Jaakob, Taddeus, Simon ja Juudas.)
Voidaan pohtia, mitkä niistä ovat tuttuja etunimiä. Mitä muita samanlaisia nimiä oppilaat tietävät? Esimerkiksi Matteus – Matti, Matias.
Nimiä voi opetella kirjainkorteilla, ja niistä voi tehdä tunnistamispelin. Oppilas/pari valitsee nimen ja asettelee nimen kirjainkortit sekaisin esimerkiksi magneettitaululle. Toiset yrittävät tunnistaa, kuka opetuslapsi on kyseessä.
Pohditaan, miksi Jeesus otti opetuslapsia. Katsotaan oppikirjan kuvaa sivuilla 86–87 ja mietitään, miksi ensimmäiset opetuslapset olivat ammatiltaan juuri kalastajia ja tullimiehiä.
Tehtävässä 1 oppilas tunnistaa kuvien perusteella opetuslapset ja heidän ammattinsa. (Juudaksen ammatti tunnistetaan poissulkemismenetelmällä.)
Opetuslasten nimiä käsitellään tehtävän 2 lisäksi tehtävän 3 kirjainsokkelossa (JUUDAS, MATTEUS, ANDREAS, TUOMAS, PIETARI, SIMON, JAAKOB), jossa harjoitellaan myös laskemista.
Bonustehtävässä oppilaat voivat päätellä opitun perusteella opetuslasten tehtäviä laajemmin ja kirjata niitä vihkoon. Tässä tehtävässä oppilaat voivat käyttää luovuuttaan.
Voidaan pohtia myös yhdessä, mihin Jeesus tarvitsi monta opetuslasta, miksi opetuslapset olivat miehiä ja miksi heitä kutsutaan opetuslapsiksi, vaikka he olivat aikuisia.