Luvun tavoitteena on, että oppilas tunnistaa Raamatun ensimmäisen osan nimen ja keskeisen sisällön. Lisäksi tavoitteena on, että käsitteen profeetta (tulevan ennustaja) kautta oppilas havaitsee yhteyden Raamatun toiseen osaan.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T1,T2, T3, T7, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L4 sekä c) sisältöalueista S1, S3.
Vanha testamentti kertoo ajasta ennen Jeesusta
Tällä sivulla
Jatketaan tutustumista Raamattuun ja etenkin Vanhaan testamenttiin. Olisi hyvä, että oppilas saisi konkreettisesti käsitellä Raamattua ja selailla sitä. Esillä saisi olla erilaisia Raamattuja, suuria, pieniä, eri värisiä, koristeellisia jne.
Tutkitaan kirjan kuvaa sivulla 109 ja pohditaan, mihin se liittyy. Opettaja voi lukea luomiskertomuksen Raamatusta.
Tutustutaan käsitteeseen profeetta: Mitä se tarkoittaa? Kuka voi olla profeetta?
Jos luokassa on otettu käyttöön Raamattupuu tai jokin muu vastaava havainnollistus, tässä luvussa siihen voi lisätä profeetta-käsitteen uudeksi oksaksi ja siihen lehden ”ennustus Jeesuksesta”. Jumala-oksaan voidaan lisätä lehdet ”Jumalan huolenpito” ja ”ihmisen luominen”.
Tehtävässä 1 oppilas palauttaa mieleen Vanhan testamentin keskeiset käsitteet luominen, profeetta ja Jumala ratkaisemalla tavutehtävän.
Sanat voidaan kirjoittaa vielä kirjainkorteilla (tehtävä 2).
Tehtävässä 3 väritetään kirjoista Vanhaan testamenttiin kuuluva kirja Ennustus Jeesuksen syntymästä. Voidaan pohtia, mitä muut kirjat ovat ja missä voimme niihin törmätä.
Bonustehtävä on lukutaitoisille. Oppilas lukee itse tai parin kanssa Raamatusta Vanhan testamentin ensimmäiset rivit ja numeroi tekstin perusteella kuvat oikeaan järjestykseen. Kuvan keskellä on Jumala kuvaamassa lepopäivää.
Vanhan testamentin kertomukset kertovat Israelin kansan historiaa lähes tuhannen vuoden ajalta. Ensimmäiset kirjakokoelmat saivat alkunsa noin 500-luvulla eKr. Koko Vanhan testamentin kaanon eli siihen kuuluvat kirjat määriteltiin noin 100 jKr.