Luvun tavoitteena on oppia Jeesuksen vertauksen avulla lähimmäisen huomioimisesta, auttamisesta ja välittämisestä huolimatta siitä, tunteeko auttaja autettavan henkilön. Tavoitteena on pohtia, miksi toista ihmistä on autettava ja ketä tulisi auttaa.
Pohditaan myös, miksi vertauksessa osa ei pysähtynyt auttamaan ja millaisia sellaiset ihmiset voivat olla.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T1, T2, T3, T5, T6, T7, T8, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L3, L5, L6 sekä c) sisältöalueista S1 ja S3.
Hyväsydäminen samarialainen auttaa lähimmäistään
Tällä sivulla
Vertaus sisältää paljon kerronnallista ja draamallista ainesta. Kertomus on esitetty sarjakuvan muodossa, ja sen käsittelyssä tuleekin kiinnittää huomiota kuvakerrontaan ja kuvien tulkintaan.
Kertomuksen voi myös tuottaa uudelleen piirrättämällä sen oppilailla tai dramatisoimalla. Pahoinpitelykohtaukseen on tärkeää antaa riittävän selvät ohjeet väkivallan välttämiseksi!
Tehtävässä 1 oppilas rakentaa tavuista lauseen AUTTOI RYÖSTETTYÄ MIESTÄ.
Myös tehtävässä 2 tavut ovat sekaisin: riveille muodostuvat sanat LÄHIMMÄINEN, SAMARIALAINEN, LEEVILÄINEN, JERIKO, JERUSALEM.
Tehtävässä 3 pohditaan hyväsydämisyyttä. Vihkoon voidaan kirjoittaa lisää omia kuvauksia.
Tehtävässä 4 oppilaskuvat kuvaavat tunnistettavia tilanteita ja toimivat apuna. Niistä voidaan myös kertoa tai keskustella, jos kaikkea ei voida kirjoittaa. Voidaan myös keksiä lisää tilanteita.
Vertaus laupiaasta samarialaisesta on vain Luukkaan evankeliumissa (Luuk 10:25–37).
Jeesuksen ajan kulttuurissa kuolleen koskettamista pidettiin saastuttavana. Juutalaisesta papista ja leeviläisestä pahoinpidelty, liikkumaton mies saattoi vaikuttaa kuolleelta, eivätkä he siksi pysähtyneet.
Leeviläiset olivat yksi Israelin kansan heimoista. Leeviläisten kantaisänä pidetään Leeviä, Jaakobin poikaa. Samarialaiset olivat juutalaisen uskonnon lahko. Samarialaiset ja juutalaiset eivät yleensä olleet tekemisissä vaan pyrkivät välttämään toisiaan.
Kertomus on myös äänitteenä hieman laajempana versiona. Jeesukselta kysyttiin kerran, kuka on lähimmäinen. Jeesus vastasi kysyjälle kertomalla, mitä eräälle matkalla olleelle miehelle tapahtui.
Mies oli lähtenyt matkalle Jerusalemista kohti Jerikoa. Vuoristoisella seudulla rosvojoukko yllätti hänet. He pahoinpitelivät ja ryöstivät miehen. He veivät tämän vaatteetkin. Rosvojoukko jätti verisen miehen tien varteen.
Vähän myöhemmin samaa tietä kulki pappi. Hän näki miehen, mutta meni ohi. Sitten paikalle tuli leeviläisten heimoon kuuluva papin apulainen. Hänkin vain vilkaisi ryöstettyä miestä ja jatkoi matkaansa.
Kolmanneksi tietä kulki mies, joka kuului samarialaisten heimoon. Mies pysähtyi. Hän puhdisti ryöstetyn haavat ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen aasin selkään ja vei hänet toipumaan lähimpään majataloon. Hän maksoi majatalon isännälle miehestä huolehtimisesta.
Tämän kerrottuaan Jeesus kysyi: ”Kuka näistä kolmesta oli ryöstetyn lähimmäinen?"