Luvun tavoitteena on tutustua Jeesuksen opetusten keskeisiin ohjeisiin liittyen toisten ihmisten kohtaamiseen ja sen merkitykseen nykypäivän elämässä. Oppilas oppii ymmärtämään käsitteen lähimmäinen ja harjoittelee toisten huomioimista omassa elämässään.
Luvussa toteutuvat opetussuunnitelman a) tavoitteet T1, T2, T3, T5, T6, T7, T8, b) laaja-alaisen osaamisen tavoitteet L1, L2, L3, L5, L6 sekä c) sisältöalueista S1 ja S3.
Lähimmäisen rakkaus on auttamista
Tällä sivulla
Vertausten käsittely vaatii yhteistä pohdintaa, jotta niihin liittyvät käsitteet aukeaisivat oppilaalle ja tulisivat lähelle oppilaan omaa kokemusmaailmaa. Asioita voidaan havainnollistaa keksimällä yhdessä käytännön esimerkkejä sekä käsittelemällä niitä soveltuvin osin draaman keinoin.
Luvun pääpaino on Jeesuksen antamissa ohjeissa ja lähimmäinen-käsitteessä. Niissä on paljon keskusteltavaa ja pohdittavaa. Asioiden tarkastelu aloitetaan omasta uskonnonopetusryhmästä: asiaa mietitään oman luokan ja koulun sekä perheen ja ystävien kannalta. Voidaan kuunnella tai lukea kertomus “Onnilla on ideoita” ja pohtia, mitä se kertoo lähimmäisistä. Pohditaan, kuka on lähimmäinen ja mitä lähimmäinen tekee.
Luvun käsittelyyn voidaan yhdistää myös jokin hyväntekeväisyysprojekti tai muu vastaava tehtävä.
Tehtävässä 1 väritetystä alueesta muodostuu sana LÄHIMMÄINEN. Muodostunut sana kirjoitetaan kuvan alle viivalle.
Tehtävän 2 arvoitus on tarkoitus ratkaista yhdistämällä kuva ja kirjain. Kirjaimet merkitään kuvien alle viivalle. Viivalle muodostuu Jeesuksen lähetyskäsky.
Tehtävässä 3 oppilas pohtii, mitkä kuvista voisivat osoittaa lähimmäisenrakkautta. Voidaan keskustella valinnoista ja harjoitella perustelemaan valintaa. Kuvat voidaan värittää.
Tehtävässä 4 oppilas lukee lauseet ja merkitsee lauseen perässä olevaan ruutuun onko lause oikein (O) vai väärin (V). Myös tämän tehtävän lauseita voidaan tarkastella yhdessä ja miettiä, miksi väittämät ovat oikeita tai vääriä.
Tehtävässä 5 erilaisia tilanteita pohditaan omien tuntemusten kautta. Lauseiden perään piirretään sopiva ilme kuvaamaan omaa tunnetta kussakin tilanteessa.
Bonustehtävässä keksitään parin kanssa konkreettinen arkipäivän tilanne, jossa Jeesuksen lähetyskäsky toteutuisi.
Jeesuksen aikana oli yleistä opettaa vertausten avulla. Esimerkiksi juutalaiset rabbit käyttivät vertauksia. Yksinkertaisten ja arkisten asioiden tai tapahtumien avulla pyrittiin kuvaamaan tavoiteltava päämäärä, esimerkiksi lähimmäisen auttaminen.
Raamatussa Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeissa on vertauksia. Johanneksen evankeliumissa niitä ei esiinny.
Luvussa tarkastellaan Jeesuksen vuorisaarnassaan (Matt. 5–7) antamaa eettistä ohjetta ihmisten kanssakäymiseen. Ohje tunnetaan nimellä kultainen sääntö (Matt. 7:12). Matteuksen evankeliumissa on myös ohje lähimmäisen rakastamisesta (Matt. 22:39).
Kultainen sääntö esiintyy kaikissa maailmanuskonnoissa hieman eri muodoissa, mutta sisältö on perustarkoitukseltaan sama. Niitä ei tarvitse käydä läpi, mutta ne voi mainita esimerkkeinä.
Esimerkiksi:
- Islam: Kukaan teistä ei ole uskovainen niin kauan kuin hän ei toivo veljelleen sitä, mitä hän toivoo itselleen.
- Juutalaisuus: Älä tee muille mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.