Luokassa voi olla pöydällä 4–5 erityyppistä kirjaa. Oppilaat havainnoivat niiden yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Päädytään tekemään johtopäätökset siitä, millainen kirja Raamattu on ulkoisesti. Myös sisältöä voidaan tarkastella ryhmän valmiuksien mukaan. Pyhän käsitettä voidaan jäsentää esimerkiksi tarkastelemalla ikonia, tavallista kirjaa, ristiä, karkkipussia, Raamattua ja puhelinta pohtien, mikä niistä kuuluu kirkkoon. Mikä on kirkkoon liittyen tärkeä asia?
Luokkaan voi askarrella Raamattupuun, jonka oksat jakautuvat Vanhaan ja Uuteen testamenttiin. Vanha testamentti -oksaan voi laittaa haaran "Jumala" ja sen alle lehtiä kuten "maailman luominen" tai "aika ennen Jeesusta". Uusi testamentti -oksaan voi puolestaan laittaa Jeesus ja evankeliumi -haarat. Tätä voi versioida esimerkiksi vihkotyöskentelynä, jos opetustilaan ei voi laatia kyseistä puuta. Toteutusta voi hyödyntää jäljempänä olevissa luvuissa.
Luokan Raamattupuun yhteyteen liitetään asioita Raamatun ominaisuuksista (esimerkiksi Jumalan tahto, elämän ohjeita, jumalanpalvelus, eri kielet, kirjakäärö, pyhä ja testamentti).