Tämän kappaleen tehtävissä on tarkoitus soveltaa Tuhlaajapoika‑vertauksen opetusta omaan elämään.
Tehtävässä 1 oppilas kirjoittaa viivoille, mitä kuvassa oleva lapsi voisi sanoa tilanteen tapahduttua. Ensimmäisessä kuvassa lapsi on vahingossa potkaissut ikkunan rikki. Toisessa kuvassa lapsi saa isovanhemmiltaan lahjan.
Tehtävässä 2 oppilas kirjoittaa vihkoon asioita, joista hän iloitsee päivittäin eli asioista, jotka saavat oppilaan iloiseksi. Jos oppilas ei osaa kirjoittaa, hän voi piirtää asiat vihkoon.
Tehtävässä 3 oppilas piirtää vihkoonsa kuvan tuhlaajapojan kotiinpaluusta. Apuna voi käyttää tekstikirjan kuvia sivuilla 106–109.
Tehtävässä 4 oppilas pohtii, mitä sana tuhlaaminen tarkoittaa. Oppilas värittää kirjan sivulta ne kuvat, joissa hänen mielestään esiintyy tuhlaamista. Valituista kuvista voi keskustella yhdessä. Oppilaan pitää perustella, miksi hän on valinnut tietyt kuvat. Sitten voi miettiä, mitkä muut asiat voisivat olla tuhlaamista.
Tehtävässä 5 kirjan sivuilla on kuvattu erilaisia tilanteita. Oppilas auttaa Onnia ja Annia kirjoittamalla sanan ”anteeksi” sopivien tilanteiden kohdalle. Kirjan sivuille voi kirjoittaa myös jonkin oman esimerkin tilanteesta, jossa pitää pyytää anteeksi.
Tehtävässä 6 oppilas kirjoittaa viivoille erilaisia tilanteita, joissa on antanut toiselle anteeksi. Jos oppilas ei pysty kirjoittamaan mitään oikeasti tapahtunutta tilannetta, hän voi keksiä tilanteen, jossa voisi antaa toiselle anteeksi.
Bonustehtävässä oppilas määrittelee Tuhlaajapoika-vertauksessa esille tulevat käsitteet omaisuus ja katuminen. Omaisuus tarkoittaa henkilön omistamia asioita ja tavaroita. Katuminen on pahoillaan olemista, kun on tehnyt jotain väärin.