Apostolit kiistan ratkaisijaksi
Luvun tavoitteet ja sisällöt
Oppilas tutustus kristinuskon leviämiseen Jerusalemin kaupungin ulkopuolelle. Oppilas perehtyy ensimmäisen apostolien kokouksen päätöksiin.
Käsitteet
Pakana, apostolien kokous, lähetystyö, ruokasääntö
Lisätietoa opettajalle
Apostoli Paavali oli liittynyt opetuslasten joukkoon. Paavali (syntymänimeltään Saul) oli ahkera kristittyjen vainoaja, mutta koki näyn matkalla Damaskokseen. Näyssä Kristus ilmestyi hänelle kysyen ”Saul, Saul miksi sinä vainoat minua?” (Ap.t. 9:4) Tämän jälkeen Paavali menetti näkönsä ja päätti kääntyä kristityksi. Näön palautumisen jälkeen hän alkoi levittämään kristinuskoa ja liittyi opetuslasten joukkoon. Paavali teki 3 merkittävää lähetysmatkaa Välimeren alueella. Matkoillaan hän perusti seurakuntia ja piti näihin yhteyttä kirjeitse. Paavalin lähetyskirjeitä voimme lukea Uudesta testamentista. Hän sai nimekseen ”pakanain apostoli”, koska hän teki erityisesti työtä pakanoiden keskuudessa.
Vanhassa testamentissa pakanalla tarkoitettiin Israelin kansalle vierasta kansaa tai heimoa, joka noudatti sellaisia tapoja, jotka Jumala oli omalta kansaltaan kieltänyt. Sana pakana voidaan kääntää tarkoittamaan ”maalaista, maaseudun asukasta”. Nimellä viitataan siihen, että kristinusko levisi aluksi kaupunkeihin ja vasta tämän jälkeen maaseudulle.
Jerusalemissa pidetyssä apostolien kokouksessa pohdittiin opillisia asioita sekä sovittiin työnjaosta joidenkin apostolien välillä. Jerusalemin seurakunnan johtajat Jaakob, Pietari ja Johannes keskittyivät työskentelemään juutalaisten keskuudessa ja Paavali ja Barnabas pakanoiden eli muiden kansojen keskuudessa. Kokouksessa päätettiin myös, että kristityiksi kääntyneiltä pakanoilta ei edellytetä Vanhan testamentin ja juutalaisten tapojen noudattamista. Esimerkiksi Paavali vastusti kantaa, että kristityiksi kääntyviltä vaaditaan ympärileikkausta. Kokouksessa päätettiin, että tätä ei vaadittu.
Vanhassa testamentissa kuvataan paljon juutalaisille osoitettuja ruokasäädöksiä, joita osa juutalaisista edelleen toteuttaa. Uskonnollisesti sopivasta ruuasta käytetään nimitystä kosher. Perusperiaate on, että samalla aterialla ei nautita liha- ja maitotuotteita. Lihaa koskee omat säädökset. Juutalaiset eivät esimerkiksi syö sianlihaa, eivätkä kalaa, jolla ei ole selkeitä suomuja ja eviä. Kosheria eli hyväksyttävää on esimerkiksi märehtijöiden liha, jolla on kaksijakoinen sorkka.
Vinkkejä sisällön käsittelyyn
Oppilaiden kanssa voidaan järjestää “apostolien kokous”, jossa oppilailla on roolit: osa oppilaista on juutalaisten sääntöjen puolestapuhujia ja osa taas ei. Yksi oppilaista voi olla kokouksen johtaja, joka päättää väittelyn lopuksi, että kristinuskoon kastettavilta ei vaadita juutalaisten tapojen noudattamista.
Voidaan etsiä kuvia kirkolliskokouksesta esimerkiksi Suomen ortodoksisen kirkon sivuilta. Etsitään tietoa kirkolliskokouksen tehtävistä.
Pohditaan, miksi lähetystyön myötä kastettuja kutsuttiin pakanoiksi. Mikä on pakana?
Kuvatehtävät
Katso kuvaa kirjan sivulla 140. Mitä ruoka-aineita tunnistat lautaselta? Mitä ruoka-aineita olet maistanut? Mitä ruoka-aineita sinun lautaseltasi voisi löytyä?
Katso ikonia sivulla 141. Kerro parillesi, mitä näet kuvassa. Keitä ikoni kuvaa?