Ortodoksinen ihmiskuva
Luvun tavoitteet ja sisällöt
Oppilas tutustuu ortodoksisen kirkon eettiseen opetukseen. Käsitys ortodoksisesta ihmiskuvasta syvenee. Opetus kannustaa oppilasta kunnioittamaan elämää ja ihmisarvoa. Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja sekä yksilön että yhteisön näkökulmasta. Oppilas pohtii ihmisoikeuksien ja ortodoksisen uskonnon suhdetta.
Käsitteet
Jumalan kuva ja kaltaisuus, vapaa tahto, ihmisoikeudet
Kuvatehtävät
S. 18 Mikä toimitus kuvassa on kyseessä? (mirhavoitelun sakramentti) Mikä toimitus lapselle on toimitettu juuri aiemmin? (kaste, voi päätellä valkoisesta kastemekosta)
Milloin olet viimeksi nähnyt vauvan läheltä tai pidellyt vauvaa? Miltä se tuntui? Miltä tuntuu vauvan tai pienen lapsen (vaikkapa alle 2v) ilo? Voiko vauvassa olla jotain pahaa?
Vauvat ovat lähempänä sitä puhtautta, johon kaikki ihmiset on kutsuttu. Vauvat ovat läsnä ja vilpittömiä. Heidän ilonsa on puhdasta, samoin rakkautensa. Missä vaiheessa asiat alkavat mennä pieleen ja pahuus tarttuu ihmiseen? Keskustelkaa.
S. 19 Mihin Raamatun kertomukseen ikoni liittyy? (Ihmisen luominen, ikonissa Aadam ja Eeva)
Vinkkejä sisällön käsittelyyn
YK:n ihmisoikeuksien julistuksen tarkoituksena on rauhan, vapauden ja oikeudenmukaisuuden edistäminen. Niiden edellytyksenä on jokaisen ihmisarvon ja siihen kuuluvien oikeuksien tunnustaminen.
Pohtikaa yhdessä, millaista elämä olisi ilman
a) rauhaa
b) vapautta
c) oikeudenmukaisuutta?
Millaisissa tilanteissa nämä eivät toteudu maailmassa?
Tutkikaa lapsen oikeuksien sopimusta. Millaisia oikeuksia lapsilla on? Etsikää netistä lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä (esimerkiksi Unicefin sivustolta: Lapsen oikeuksien sopimus tiivistettynä)Unicefilta löytyy myös valmista materiaalia kouluille.
Anna oppilaille tehtäväksi lyhennetyn sopimuksen lukeminen, jonka jälkeen kukin oppilas esittelee omasta mielestään kolme tärkeintä oikeutta toiselle oppilaalle ja perustelee valintansa. Tehtävän voi tehdä myös ryhmätyönä. Yhdysryhmässä tätä tehtävää voi eriyttää alaspäin 3–4-luokkalaisille: Oppilaan tehtävänä on lukea kolme lasten oikeutta ja kertoa omin sanoin, miten ne näkyvät hänen elämässään. Lapsen oikeuksia käsitellään myös muissa oppiaineissa. Oppilaat voivat kertoa, onko oman luokanopettajan kanssa keskusteltu tai tehty aiheeseen liittyviä tehtäviä.
Lisätietoa opettajalle
Ortodoksinen ihmiskuva on yksi Kirkon opin perusasioista ja sellaisista, joka erottaa ortodoksisuuden esim. Evankelis-luterilaisuudesta.
Se, että ihminen on Jumalan kuva, ilmenee monin tavoin. Ensinnäkin ihminen on kykeneväinen harjoittamaan vapaata tahtoaan valitakseen rakkauden tai itsekkyyden – hyvyyden tai pahuuden. Jumalan kuvan mukaista on tietenkin se, että ihminen valitsee hyvyyden, koska Jumalakin on hyvä. Tämä kutsu hyvyyteen on samalla kutsu tulemaan Jumalan kaltaiseksi – pyhittymään. Tätä kutsua ihmisen on tarkoitus toteuttaa elämän kaikilla osa-alueilla.
Jumalan kuvaa ihmisessä on järki. Tämä tarkoittaa kykyä ajatella ja puhua – käyttää sanoja. Kreikansana logos tarkoittaa sekä järkeä, logiikkaa, sanaa, ajatusta että oppia. Sanat biologia, geologia, dermatologia ja teologia tulevat samasta sanasta. Tärkeää tässä on se, että ihmisellä on kyky päätellä, kommunikoida, luoda sanoillaan (runot, laulut, rohkaisevat/lohduttavat sanat) ja käsitteellistää asioita. Nimeämällä ihminen antaa merkityksen asioille ja kokoaa ne yhteen. Nimeämällä ihminen tunnustaa asioiden arvon ja paikan luomakunnassa. Se, että paratiisissa vielä ollessaan Adam nimesi eläimet kuvastaa tätä. Kirkon tärkeintä jumalanpalvelusta, liturgiaa, kutsutaan myös järjelliseksi palvelukseksi (kreikaksi logiki latrian). Sanojen tarkoitus on siis ylistys ja Jumalan armon eteenpäin välittäminen.
Luova ihminen matkii Jumalaansa tekemällä luomakunnasta jotain uutta. Ihminen ottaa maailman aineksia ja tekee niistä jotain parempaa. Kutsu ”viljelemään ja varjelemaan” (1. Moos 2:15)
Ikonissa s.19 Jeesus luo ihmisen – miehen ja naisen. Suomennos vihjaa naisen tulleen miehen kylkiluusta, mutta todellisuudessa asia on niin kuin kuvassa: nainen on luotu miehen kyljestä. Tämä alleviivaa miehen ja naisen samanlaisuutta, samanarvoisuutta. ”Liha minun lihastani”.
Luojana on Jumalan Sana, Jeesus Kristus. Joku saattaa ihmetellä miksi kuvassa on Jeesus kun eihän hän silloin ollut vielä tullut ihmiseksi. Jumalalle aika on erilaista. Hän tuli kerran ihmiseksi, on Hän siis ihminen ikuisuudessa. Siksi kaikissa Jumalan Sanan ilmestymisissä maailmassa, Hänet kuvataan Jeesuksena. Pyhät sanovat, että kun Mooses puhui Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin, niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle (2. Moos 33:11), puhui hän nimenomaan Jeesuksen kanssa.
Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin hyväksytty ihmisoikeussopimus. Lapset ovat oikeutettuja erityiseen huolenpitoon ja apuun. Lapsi tarvitsee täysipainoiseen kehitykseen rakkautta, ymmärrystä ja onnellisuutta. Lapsia ovat kaikki alle 18-vuotiaat. Sopimukseen sitoutuneet valtiot ovat vastuussa lapsen oikeuksien toteutumisesta. Valtioiden lakien ja toimintojen tulee olla sopimuksen mukaisia. Maailman maista ainoastaan Yhdysvallat ei ole ratifioinut eli hyväksynyt sopimusta.