Raamattua koostettiin kauan

Luvun tavoitteet ja sisällöt

Oppilas tuntee Raamatun perusrakenteen ja ymmärtää sen merkityksen opin lähteenä. Oppilas osaa käyttää Raamattua.

Käsitteet

Raamattu, Vanha ja Uusi testamentti

Kuvatehtävät

S. 56–57 Katso jakson aloitusaukeaman kuvaa. Miten kuva liittyy Raamattuun? (Raamattu on kirkon kirja, Raamattua luetaan jokaisessa jumalanpalveluksessa, evankelistat ikonostaasin kuninkaan ovissa)

Vinkkejä sisällön käsittelyyn

Opettaja voi tuoda tunnille erilaisia Raamattuja. Missä oppilaat ovat nähneet Raamattuja? Mitä kertomuksia oppilaat muistavat?

Harjoitelkaa käyttämään Raamattua. Jaa oppilaille Raamatut. Miten Raamattua tulee käsitellä? (kunnioittavasti, varovasti → kristityille Pyhä kirja, ohuet sivut) Pohtikaa, miksi Raamatun sivut ovat niin ohuita. 

Etsikää Vanhan ja Uuden testamentin sisällysluettelot. Kummassa on enemmän kirjoja? (Vanhassa testamentissa)

Mikä on Raamatun a) ensimmäinen ja b) viimeinen kirja? (a) 1. Mooseksen kirja, b) Ilmestyskirja)

Mitä tarkoittaa a) luku ja b) jae? (Raamatun tekstit on jaettu lukuihin ja jakeisiin. Luvut on merkitty isoilla numeroilla, jakeet pienillä.)

Valmiita Raamatun hakutehtäviä löytyy Ortoboxi.fi-sivustolta. 

Lisätietoa opettajalle

Kolme periaatetta, joiden perusteella tekstit valittiin Raamatun kaanoniin:
1.    käytössä seurakunnissa
2.    apostolinen alkuperä
3.    sisältö ei ristiriidassa kirkon opetuksen kanssa.

Sivun 59 ikonin evankeliumikirjassa lukee: “Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.”

Tulostettavat tehtävät

Tehdään tulostettavat tehtävät Pyhät perinteet -kirjasta:

Liite