Katumuksessa pyydetään anteeksi vääriä tekoja
Käsitteet
synti
Synti tarkoittaa sananmukaisesti harhaan ampumista: pahaa tekoa, ajatusta, sanaa tai aietta. Voi olla myös tekemättä jättämistä. Synti erottaa ihmistä Jumalasta. Synti on Jumalan tahdon vastaista ja sielun sairaus. Synti on kykenemättömyyttä toteuttaa ihmisen alkuperäistä aidointa ihmisyyttä.
katumus
Katumus tarkoittaa mielenmuutosta. Katumus on koko elämän läpäisevä asenne, se on erittäin myönteinen ja valoisa asia. Se tarkoittaa sitä, että ihmisellä on mahdollisuus kaikista virheistään ja heikkouksistaan huolimatta kulkea kohti Jumalaa. Katumus on sen tunnistamista, mikä on pahaa, väärin ja kuolemaa tuomaa sekä sen löytämistä, mikä on hyvää, oikein ja elämää kasvattavaa – se on muutos ensimmäisen haluamisesta jälkimmäisen haluamiseen ja tavoitteluun.
”Katumus ei ole masentuneena taaksepäin katsomista vaan toiveikkaana eteenpäin kulkemista. Katumus on epätoivon vihollinen ja toivon tytär” (lainaus patriarkka Bartholomeoksen opetuspuheesta vuodelta 2004).
epitrakiili
Papin kaulavaate, sananmukaisesti kaulaliina tai ”päälle kurkun”. Epitrakiili kuvastaa Jumalan armoa. Ilman tätä vaatetta pappi ei voi toimittaa mitään sakramentteja eikä jumalanpalveluksia.
analogi
Analogi on vino pöytä, joka yleensä toimii ikonin tai Evankeliumikirjan alustana. Katumuksen sakramentissa sille asetetaan risti ja Evankeliumikirja.
hengellinen isä/äiti
Ihminen, joka on hengellisesti edistynyt ja kykenee neuvomaan jotakuta hengellisessä elämässä. Useimmilla ihmisillä ei ole erikseen hengellistä isää; silloin rippi-isä toimittaa ikään kuin hengellisen isän virkaa. Hengellinen isä voi olla myös nainen (useimmiten nunna); tällöin sanotaan tietenkin hengellinen äiti.
epitimia
Epitemia tarkoittaa katumusharjoitusta, jonka rippi-isä voi joskus antaa. Se tarkoittaa tehtävää, joka auttaa parantumaan synnistä ja sen seurauksista. Esimerkkinä varastetun tavaran palauttaminen/korvaaminen tai totuuden kertominen, jos on tullut valehdeltua. Kyse ei ole rangaistuksesta vaan ikään kuin lääkkeestä. Pappi ei saa koskaan kysyä, onko katuja suorittanut epitimiansa. Tämä johtuu siitä, että pappi ei saisi alkaa käyttää epitimiaa vallan välineenä pystyäkseen määräämään ihmisiä.
Lisätietoa opettajalle
Kirjassa sanotaan, että väärin tehnyt joutuu eroon Jumalasta. Jumalasta ei kuitenkaan koskaan joudu eroon täysin. Vaikka kuinka ihminen olisi syntinen, silti Jumalan armo ylläpitää ihmisen elämää. Ero on silti merkittävä asia. Jos ei halua olla Jumalan kanssa, eli valitsee mieluummin synnin, ei Jumala pakota itsenään kenellekään. Jumala odottaa ihmisen paluuta – katumusta. Jumala myös aina rakastaa kaikkia luotujaan jopa silloin, kun ihminen tietoisesti kieltäytyy Jumalasta.
Sakramentti tuli erityisesti tarpeelliseksi vainojen aikakautena. Kaikki kristityt eivät kestäneet vainoja. Uhattaessa kidutuksilla tai hengenmenetyksellä, osa heistä kielsi Kristuksen. Monet luopuneista tulivat myöhemmin katumapäälle. Piti keksiä yhteinen tapa ottaa takaisin kirkon yhteyteen uskostaan luopuneet. Tähän tarpeeseen kehitettiin katumuksen sakramentti.
Sakramentin toimittamiseen on olemassa erilaisia kaavoja ja rukouksia. Esim. venäläisessä palveluskirjassa on ohje siitä, kuinka pappi kyselee katuvalta kaikenlaisista erilaisista synneistä. Suomalaisessa käytännössä ei näitä kysymyksiä ole. Itse synninpäästörukouksistakin on muutama vaihtoehto. Tässä on yksi niistä:
”Jumala, joka profeetta Natanin kautta antoi anteeksi syntinsä tunnustaneelle Davidille, katkerasti Herransa kieltämistä itkeneelle Pietarille ja Herran jalkojen juuressa itkeneelle syntiselle naiselle, antakoon anteeksi myös sinulle, minun syntisen kautta, kaiken niin tässä kuin tulevassa ajassa ja sovittakoon sinut pyhän Kirkkonsa kanssa, yhdistäköön sinut siihen Kristuksessa Jeesuksessa ja asettakoon sinut tuomituksi tulematta peljättävän tuomioistuimensa eteen. Sen tähden, murehtimatta enää tunnustettuja rikkomuksia, mene rauhaan.”
Uskova voi siis todella ajatella saaneensa synnit anteeksi ja voi jättää asian taakseen. Joskus ihminen saattaa vaipua epätoivoon, kun ajattelee syntiensä paljoutta ja sitä kuinka ei ole päässyt niistä eroon. Tällöin on hyvä muistaa, mitä pyhä Efreim syyrialainen sanoi: ”kaikkien maailman ihmisten synnit ovat kuin kourallinen hiekkaa, joka heitetään Jumalan armon valtamereen.” Tästä huomaa, että ihmisen ei koskaan pidä ortodoksisen kirkon opetuksen mukaan vajota epätoivoon vaan kiiruhtaa osallistumaan katumuksen sakramenttiin.
Usein oppilaat kysyvät, miksi pitää tunnustaa synnit papille, eikö niitä voi tunnustaa suoraan Jumalalle. Tähän on useampi syy. Ensinnäkin ihmiselle tekee hyvää saada sanotuksi se, mikä painaa. Jo se keventää oloa. Toiseksi ihmiselle on tärkeää, että joku (ihminen) kuuntelee. Kolmanneksi, Kristus itse sanoi apostoleilleen ”Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.” (Joh 20: 22-23). Eli Kristus välitti vallan antaa syntejä anteeksi apostoleilleen. Neljänneksi, omien syntien tunnustaminen voi joskus hävettää. Tämä häpeä on terveellistä kohdata. Kirkon kokemuksen mukaan se auttaa parantumaan pahasta.
Katumuksen sakramenttiin osallistuminen oli Suomessakin edellytys Ehtoolliseen osallistumiselle, kunnes piispainkokous muutti sääntöä, koska Ehtoolliseen osallistui turhan harva ihminen. Lisäksi varsinkin yksipappisissa seurakunnissa tehtävä kävi myös ylivoimaiseksi papille. Jos oli tarkoitus, että kaikki tai ainakin lähes kaikki seurakuntalaiset osallistuisivat joka Liturgiassa Ehtoollisesta, oli vaatimus kohtuuton. Säännön muutoksen mukaan säännöllisesti katumuksen sakramenttiin osallistuvat henkilöt voivat rippi-isänsä siunauksella osallistua Ehtoolliseen myös ilman sitä edeltävää katumuksen sakramenttia. Säännön kanssa on käynyt kuten usein käy: nykyään ihmiset tulevat Ehtoolliselle myös ilman suhdetta rippi-isään vuosienkin kirkossakäyntitauon jälkeen. Sääntöä ei siis ole peruttu, mutta käytäntö on karannut käsistä.
Jokainen ihminen saa itse valita rippi-isänsä. Kaikkien ei ole yhtä helppo puhua kaikille. Valinnan tapahduttua ei ole hyvä muuttaa rippi-isää, vaan suhteeseen on hyvä sitoutua. Tätä voi verrata siihen, että on hyödyksi ihmisen terveydelle, jos hänellä on oma lääkäri, joka tuntee potilaansa pitkän ajan takaa. Joissain seurakunnissa on vain yksi pappi, silloin valinnanvaraa ei juuri ole. Rippi-isän vaihtamisesta esimerkiksi toiselle paikkakunnalle muuton takia, olisi hyvä sopia aina oman rippi-isän kanssa. Ei ole kategorisesti kiellettyä käydä toisella papilla synnintunnustuksella. Näin voi tapahtua esim. kiireellisen tarpeen vuoksi tai matkalla ollessa, jotta pääsee ehtoolliselle.
Ideoita tunnille
Oppilaat voivat keksiä erilaisia syntejä (pahoja tekoja), joita tietävät. Opettaja voi kirjoittaa niitä taululle. Yleensä oppilaat keksivät pikemminkin konkreettisia pahoja tekoja kuin yläkäsitteitä. Kun taululla on 30–40 pahaa tekoa, opettaja selittää kaksi seuraavista syntien nimistä. Tämän jälkeen opettaja kysyy, mitkä taululla olevista voi liittää mihinkin kategoriaan.
Kullekin synnille annetaan oma väri. Pahat teot voi ympyröidä eri värisillä liiduilla tai jaotella tiedostossa eri syntien alle. Tässä ovat synnit: laiskuus, kateus, ahneus, nautinnonhimo, ylpeys, viha, valhe, katkeruus, vatsanpalvonta, rahanhimo, vallanhimo, haureus (ei ehkä tule esille/kannata tuoda esille vielä 5-6-luokkalaisille).
Jos työskentely etenee nopeasti tai aihetta halutaan laajentaa myös seuraavalle tunnille, voidaan myös miettiä, miten näistä synneistä pääsee eroon. Jokaiselle synnille on olemassa ne parantavat hyveet. Yllä olevassa järjestyksessä: ahkeruus, kiitollisuus, anteliaisuus, myötätunto eli toisten kärsimyksen jakaminen, nöyryys, rakkaus, rehellisyys, anteeksianto, paastoaminen, anteliaisuus, vaatimattomuus, pidättäytyminen (myötätunto toimii myös). Näitä hyveitä harjoittamalla pääsee vähitellen eroon synneistä.