Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet

Metsän ekosysteemi ja tutkimisen taidot                        

1. Ajattelu ja oppimaan oppiminen

  • Harjoitetaan havainnointia, opitaan erottelemaan ja nimeämään lajeja ja elinympäristöjä (kiikari, herbaario, selkärangattomien keruu, säähavainnot, maaperänäyte).

  • Tutkitaan eliöiden sopeutumista ympäristöön.

  • Harjaannutaan näkemään ja vertailemaan erilaisia elinympäristöjä.

  • Pohditaan  luonnon ja erityisesti metsien monimuotoisuuden merkitystä.

  • Opitaan tekemään kysymyksiä siitä, mitä nähdään ja ihmetellään.

  • Harjoitellaan tiedon hankintaa kokeellisesti tekemällä oma tutkimus.

2. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot  

  • Opitaan olemaan ja nauttimaan luonnossa luontevasti.

  • Harjoitellaan työskentelemistä ja retkeilyä luonnossa.

  • Käytetään älykännykällä erilaisia karttaohjelmia, säätiedotteita yms   

  • Opitaan tutkimusmenetelmiä: lajinkeruu, näytteenotto, havaintojen tallennus, maaperänäyte, selkärangattomien keruutapoja, puun pituuden mittaus, lämpömittari, ilmapuntari, pH 

  • Opetellaan erilaisten laitteiden ja digisovellusten (esim. kompassi, karttasovellukset, reittioppaat, säätiedot) hyötykäyttöä.

3. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen 

  • Opitaan kasvattamaan kasveja ja tuntemaan ruokasieniä 

  • Ohjataan nuorempia oppilaita, esim, kasvin kasvatus, metsäretki

  • Kannustetaan oppilasta aktiivisuuteen ja rakentavaan keskusteluun omista mahdollisuuksista vaikuttaa omaan ja muiden lähiympäristöön ja/tai luonnon monimuotoisuuteen tai ilmastonmuutokseen.

  • Harjoitellaan toimimista erilaisissa ryhmissä.

  • Pyritään osallistumaan tapahtumaan tai järjestämään tapahtuma, jossa toimitaan kestävän tulevaisuuden puolesta (esim. aamunavaus, roskakampanja lähimetsässä, ilmastonmuutoskampanja, kirpputoritapahtuma)

  • Opitaan hahmottamaan elämän ylläpitämiselle välttämättömiä prosesseja (ekosysteemipalvelut, kiertotalous)

4. Tieto- ja viestintätekninen osaaminen sekä monilukutaito 

  • Opitaan käyttämään monipuolisesti verkkoa tiedonhankintaan ja omien tutkimusten työstämiseen (pinkka, luontoportti, linnun äänet, triplet, paikkatieto-ohjelmat  jne) 

  • Käytetään TVT-tekniikkaa havaintojen keruuseen ja tallennukseen, kerättyjen tietojen käsittelyyn sekä tutkimuksen suunnitteluun ja raportointiin. 

  • Esitetään omia tuloksia graafisesti ja karttapohjilla. 

5. Monilukutaito

  • Käytetään monipuolisia lähteitä tiedonhankinnassa: (lajintuntemusoppaat, verkkopalvelut, metsäpolku, yritysten sivustot, paikkatieto-ohjelmat, luontodokumentit, sanomalehdet, TV-uutiset)

  • Opitaan ja käytetään uusia käsitteitä:   

  • ekologiasta: ravintoverkko, ekosysteemi, populaatio, kannanvaihtelut, kantokyky  
  • luonnontieteellisestä ajattelusta: tutkimusongelma, hypoteesi, muuttuja, havainnot, tulokset, johtopäätökset,  
  • biotaloudesta: hyötykasvit, metsien monikäyttö, biotalousyritykset, kierrätys, kiertotalous