Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet
Elämä ja evoluutio -osa sisältää laaja-alaisen osaamisen tavoitteista seuraavia:
1. Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Harjoitellaan rakentamaan tietoa havaintojen perusteella.
- Harjoitellaan eliöiden rakenteiden vertailua ja luokittelua.
- Tutkitaan eliöiden rakenteita ja sopeutumista ympäristöön.
- Pohditaan luonnon monimuotoisuuden merkitystä
- Pyritään ymmärtämään elämän kehittymisen vaiheita maapallolla.
- Harjoitellaan tiedonhankintaa, tutkimuksentekoa ja raportointia.
3. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- Harjoitellaan työskentelemistä ja retkeilyä luonnossa.
- Opetellaan erilaisten laitteiden ja digisovellusten (esim. kompassi, karttasovellukset, reittioppaat, säätiedot) hyötykäyttöä.
- Harjoitellaan erilaisia tutkimusmenetelmiä (esim. lajinkeruu, näytteenotto, havaintojen tallennus, vesinäytteet, mikroskopointi, preparointi, selkärangattomien keruutavat, lämpömittari, ilmapuntari, pH).
4. Monilukutaito
- Käytetään tuttuja käsitteitä, kuten laji, eläin, kasvi, sieni, bakteeri, virus, kala, lintu, nisäkäs, sammakkoeläin ja matelija.
- Harjoitellaan uusia käsitteitä
a) eliökunnasta: luokittelu, laji, suku, heimo, luokka ja kasvillisuusvyöhyke
b) luonnontieteellisestä ajattelusta: tutkimusongelma, hypoteesi, muuttuja, havainto, tutkimustulos ja johtopäätös
c) evoluutiosta: lisääntyminen, geeni, muuntelu, luonnonvalinta, elämän syntyteoria ja sukupuutto.
5. Tieto- ja viestintätekninen osaaminen sekä monilukutaito
- Harjoitellaan käyttämään TVT-tekniikkaa havaintojen keruuseen ja tallennukseen, tietojen käsittelyyn sekä tutkimuksen suunnitteluun ja raportointiin.
- Käytetään paikkatieto- ja lajintuntemusohjelmia (esimerkkejä alempana).
- Opetellaan esittämään omia tutkimustuloksia graafisesti ja karttapohjilla.
6. Työelämätaidot ja yrittäjyys
- Opitaan käytännön laboratoriotaitoja (esim. mikroskoopin käyttö ja leikkeen valmistus, vesinäytteen analysointi, bakteerien ja homeiden viljely, preparointitaidot).
7. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Kannustetaan oppilasta aktiivisuuteen ja rakentavaan keskusteluun omista mahdollisuuksista vaikuttaa omaan ja muiden elämään.
- Harjoitellaan toimimista erilaisissa ryhmissä.
- Pyritään osallistumaan tapahtumaan tai järjestämään tapahtuma, jossa toimitaan kestävän tulevaisuuden puolesta (esim. aamunavaus, roskakampanja tai kirpputoritapahtuma).
- Opitaan hahmottamaan elämän ylläpitämiselle välttämättömiä prosesseja.
- Opetellaan ymmärtämään luonnon monimuotoisuuden merkitystä.