Tutki kuvaa (s. 84)
1. Mitä eroja löydät ihmisen ja simpanssin ulkonäössä?
Simpanssi on karvaisempi kuin ihminen ja kulkee neljällä raajalla. Simpanssin ja ihmisen kasvonpiirteet ovat erilaiset.
2. Mitä yhteistä on simpanssin ja ihmisen rakenteissa?
Kummallakin on kädet, joissa on sormet ja jalat, joissa on varpaat. Simpanssi voi kävellä kahdella jalalla kuten ihminen. Simpanssi voi tarttua käsillä kiinni esineisiin.
3. Pohdi, mitä ihminen ja simpanssi tekevät kuvassa.
Tutustuvat toisiinsa, simpanssi tarttuu ihmistä kädestä.
Arkeologi työssään (s. 85)
Mitä arkeologi tekee kuvassa?
Arkeologi tutkii esi-ihmisen kivettyneitä jalanjälkiä.
Miten ihmisen alkuperästä on saatu tietoa?
Maapallolta on löydetty kivettyneitä pääkallon ja luurangon osia sekä jalanjälkiä. Lisäksi on löytynyt muinaisia työkaluja ja ihmisten asuinluolia, jotka todistavat, että esi-ihmisiä on ollut maapallolla.
Missä ihmislaji on saanut alkunsa?
Vanhimmat löydöt ihmislajista on tehty Itä-Afrikasta.
DNA (s. 86)
Mikä on kuvassa?
Kuvassa on DNA:ta.
Miten voidaan tietää, että ihmisellä ja simpanssilla on yhteinen esi-isä?
Ihmisen ja simpanssin geenejä on verrattu toisiinsa ja on todettu, että 99 % ihmisen ja simpanssin perimästä on samanlaista. Molemmilla on melkein samanlainen DNA.
Ihmisen sukupuu (s. 87)
Tutki kuvaa.
Millaisia erilaisia kädellisiä näet kuvissa?
Kissamaki, simpanssi, pystyihminen ja nykyihminen.
Mikä kädellisistä on lähimpänä nykyihmistä?
Pystyihminen, joka kuuluu ihmisen sukuun.
Kuinka kauan sitten ihmisellä ja kissamakilla on ollut yhteinen esi-isä?
70 miljoonaa vuotta sitten.
Pystyihmisen luuranko ja ulkonäkö (s. 88)
Mitä eroa nykyihmisen ja pystyihmisen pääkallossa on?
Pystyihmisellä oli vahvemmat kulmat, matalampi kallo ja eteenpäin työntyvä leuka.
Katso alempaa kuvaa pystyihmisen ulkonäöstä. Mitä yhteistä pystyihmisellä on nykyihmisen kanssa?
Pystyihminen muistuttaa nykyihmistä. Se on karvaisempi ja sen kasvonpiirteet ovat erilaiset.
Katso pystyihmisen käsiä. Mitä tärkeitä taitoja se voisi osata?
Se osaa valmistaa ja käyttää työkaluja taitavasti. Se osaa valmistaa vaatteita, varastoida ruokaa. Pystyihmiset elivät yhtä aikaa nykyihmisen kanssa joillakin alueilla.
Neandertalinihminen (s. 89)
Miten neandertalinihmiset elivät?
Neandertalinihmiset elivät yhtä aikaa nykyihmisen kanssa. Ne osasivat puhua, valmistaa työkaluja ja rakentaa majoja suojakseen. Ne osasivat myös metsästää eläimiä keihäillä ja käyttää tulta ruuanvalmistukseen.
Mistä voidaan tietää, että nykyihminen ja neandertalinihminen ovat risteytyneet keskenään?
Nykyihmisen geeneistä on löytynyt merkkejä neandertalinihmisten geeneistä. Neandertalinihminen kuoli sukupuuttoon noin 30 000 vuotta sitten.
Mikä on maapallon laajimmalle levinnyt nisäkäslaji?
Nykyihminen eli Homo sapiens.
Ihmislaji levittäytyi Afrikasta muualle maailmaan (s. 90)
Tutki karttaa.
Missä on ihmislajin alkukoti?
Afrikan etelä- ja itäosissa.
Millä alueella pystyihminen eli?
Kartan keltaisella alueella eli Pohjois-Afrikassa ja Aasiassa.
Millä alueella neandertalinihminen eli?
Kartan violetilla alueella eli Euroopan ja Välimeren alueella.
Millä alueella denisovanihminen eli?
Kartan vihreällä alueella Aasiassa.
Milloin ihmislaji on levinnyt Suomen alueelle?
10 000 vuotta sitten.
Mistä voi johtua, että eri ihmislajit risteytyivät keskenään?
Samoilla alueilla saattoi elää useampia ihmislajeja.
Ihmislaji kantaa vastuuta jälkeläisistään (s. 91)
Mitä isä ja poika tekevät kuvassa?
He ovat kalastamassa.
Mitä se kertoo ihmislajista ja jälkeläisistä?
Ihminen opettaa jälkeläisilleen erilaisia taitoja ja tietoja sekä huolehtii jälkeisistään pitkän lapsuuden ajan. Ihmisillä myös urokset osallistuvat jälkeisten hoitamiseen toisin kuin monilla muilla nisäkkäillä.
Kädellisten tarttumaote (s. 91)
Millainen ihmisen tarttumaote on verrattuna simpanssin tarttumaotteeseen?
Ihmisen tarttumaote on tarkka pinsettiote, jonka vuoksi ihminen pystyy tekemään käsillään huolellista ja pikkutarkkaa työtä. Simpanssin ote ei ole yhtä tarkka, mutta sillä on käsissään enemmän voimaa kuin ihmisellä.
Miksi kädellisten tarttumaote on mahdollinen?
Kädellisten peukalo pystyy kääntymään muita sormia vasten. Sen vuoksi ihminen pystyy käyttämään erilaisia työkaluja.
Ihmisen aivot ovat kasvaneet lajin kehityksen aikana (s. 92)
Mitä eroa on esi-ihmisen ja nykyihmisen aivoilla?
Nykyihmisen aivot ovat huomattavasti suuremmat kuin esi-ihmisen aivot. Nykyihmisen aivot ovat myös poimuttuneemmat kuin esi-ihmisen aivot.
Miksi nykyihmisen aivot ovat kasvaneet suuremmiksi kuin muiden samankokoisten nisäkkäiden aivot?
Ihminen on oppinut kypsentämään ruokansa, jolloin kypsennetyn ruuan ravintoaineet imeytyvät paremmin verenkiertoon. Näin energiaa on säästynyt aivojen käyttöön, ja aivojen koko kasvoi.
Mitä kehittyneitä taitoja ihmisellä on?
Ihminen kykenee oppimaan, muistamaan ja tuottamaan uutta tietoa paremmin kuin muut eläimet.
Neuvottelutaidot (s. 93)
Mitä kuvassa tapahtuu?
Kuvassa on kokous, jossa keskustellaan ja sovitaan yhteisistä asioista.
Miten puheen oppiminen on helpottanut ihmisen elämää?
Ihmiset voivat luoda sosiaalisia, yhä monimutkaisempia suhteita.
Millä muilla tavoilla ihminen voi viestiä kuin puheella?
Ihminen on oppinut lähettämään viestejä kasvojen ilmeillä. Ilmeillä voidaan ilmaista erilaisia tunnetiloja ilosta suruun.
Esi-ihminen ja nykyihminen (s. 94)
Mitä tunteita kasvot mielestäsi viestittävät?
Esi-ihminen näyttää vihaiselta, koska sillä on korkeat kulmaharjanteet. Alemmassa kuvassa mies nauraa ja näyttää iloiselta.
Mitä hyötyä esi-ihmiselle on ollut vihaisen näköisestä ilmeestä?
Niiden kyky sopia ja tehdä yhteistyötä on ollut heikompi. Silloin jyrkät ilmeet ovat olleet helpompia tulkita.
Miten nykyihmisen käyttäytymisessä näkyy kehittynyt kyky toimia yhdessä muiden ihmisten kanssa?
Ihmiset pystyvät luomaan ystävyyssuhteita, joista kumpikin osapuoli hyötyy. Nykyihmiselle on kehittynyt taito toimia yhdessä ja olla ystävällinen. Sitä tukevat ilmeikkäät kasvot, joilla voidaan ilmaista erilaisia tunteita, ja toisten ymmärtäminen helpottuu.
Robotti (s. 95)
Mitä kuva kertoo ihmisen älykkyydestä?
Ihminen on kehittänyt maapallolle monia koneita ja laitteita. Viimeisin suuri muutos on yhteiskunnan digitalisoituminen.
Miten ihmisen taidot voivat auttaa maapallosta huolehtimisessa?
Ihminen voi tulevaisuudessa ratkoa maapallon ongelmia luovalla ajattelulla ja teknologisilla taidoilla. Ihminen voi taidoillaan hankkia tietoa siitä, miten luonto toimii. Koko maapallon elämä on kiinni luonnon toiminnasta.
Milloin evoluutio päättyy?
Kehityksen lopputulosta ei voi koskaan tietää. Evoluutio jatkuu niin kauan kuin maapallolla on elämää, myös ihmisen evoluutio.