- Oppilaat voivat lukea tekstin itsenäisesti ja vastata samalla peruskysymyksiin. Näin harjoitellaan luetun ymmärtämistä.
- Peruskysymyksiä voi käyttää sen jälkeen, kun asia on käsitelty yhdessä luokan kanssa. Näin oppilaat voivat testata, ovatko he ymmärtäneet yhdessä käsitellyn asian.
- Peruskysymyksiä voi käyttää oppituntia kertaavana asiana kotitehtävinä.
- Peruskysymykset voi kirjoittaa valmiiksi esimerkiksi pilvipalveludokumenttiin, jolloin oppilaan tarvitsee kirjoittaa vain vastaukset.
- Peruskysymyksiä voi käyttää koekysymyksinä.
- Peruskysymyksistä voi tehdä pelikortit. Oppilaat voivat kerrata esimerkiksi yhdessä kokeeseen korttien avulla.
- Peruskysymyksistä voi rakentaa pienen kirjallisen tuntikuulustelun eli pistokokeen.
- Peruskysymyksiin voi vastata myös suullisesti sellaisten oppilaiden kanssa, joille kirjoittaminen on haasteellista.
Kirjasarjan käyttövinkkejä erilaisille oppijoille
Biologia 7–9 -sarjan kirjat ja opettajan aineisto on suunniteltu siten, että erilaiset oppijat ja oppimistyylit on huomioitu sekä asioiden esittämistavassa että tehtävissä. Alla on vinkkejä ja ideoita siitä, miten sisältöjä opetettaessa voi huomioida esimerkiksi S2-oppilaat tai oppilaat, joilla on haasteita lukemisessa ja kirjoittamisessa. Lisäksi annetaan vinkkejä, kuinka biologian asiasisältöjä voi yhdistää muihin oppiaineisiin, kuten maantietoon, terveystietoon ja kemiaan.
Tällä sivulla
Tutkimuskorttien avulla voi tuoda helposti biologialle ominaista tutkimuksellisuutta luokkahuoneeseen.
- Kunkin kappaleen voi aloittaa tutkimuskorttitehtävällä. Näin motivoidutaan aiheeseen tutkimuksen avulla.
- Kunkin kappaleen voi myös lopettaa tutkimuskorttitehtävällä. Näin oppilaalle annetaan mahdollisuus linkittää opittu teoria tutkimukseen.
- Tutkimuskortin tehtävän voi tehdä niin sanottuna paperilaborointina. Tällöin opettaja johdattaa oppilaat pohtimaan, mikä tutkimuksessa on oleellista ja mitä tietoa tutkimuksella haetaan. Näin analysoidaan tutkimuksen rakennetta ilman, että tehdään itse varsinainen tutkimus.
- Tutkimuskorteista voi koota tehtäväpaketin esimerkiksi koko päivän maastoretkelle.
- Näissä tehtävissä on paljon esimerkiksi oikein/väärin -väittämiä, yhdistelytehtäviä ja muita vastaavia, joita voi helposti käyttää esimerkiksi läksyn tuntikuulustelutehtävänä tai kertauksena.
- Tehtävistä voi koota ideoita kokeeseen.
- Tutki ja toimi -tehtäviä voi käyttää ylöspäin eriyttävinä tuntitehtävinä tai kotitehtävinä.
- Hetki luontokuvaajana -tehtävissä voi hyödyntää oppikirjan kuvia, jotka ovat malleja siitä, millaisia kuvia biologian raportoinnissa haetaan. Esimerkiksi maastoretkestä voi tehdä raportin kuvaamalla ja selittämällä, mitä kuvissa näkyy.
- Tutki ja toimi -tehtäviä voi hyödyntää biologian käsitteiden kertaamiseen ja ymmärtämiseen.
Opettajan materiaalissa on valmiit tuntisuunnitelmat oppikirjan kuvien käsittelyyn. Ne toimivat opetuskeskustelun pohjana. Materiaalissa on myös lisätietoa opettajalle asioiden käsittelyä varten.
- Oppikirjan kuvia voi käyttää edellisen tunnin kertaamiseen. Kuvia näyttämällä voi kysyä, mitä ne kertovat tunnin aiheesta.
- Oppikirjan kuvia voi käyttää vinkkeinä oman tutkimustyön raportoinnissa. Ne ovat malleja siitä, miten biologiassa raportoidaan asioita kuvien avulla.
- Tekstit toimivat luetun ymmärtämisen tehtävinä. Opettaja voi tehdä teksteistä pieniä kysymyksiä.
- Tekstejä voi käyttää esimerkiksi aamunavauksissa.
- Tekstejä voi käyttää oman esitelmän pohjana. Oppilas voi valita itselleen mielenkiintoisimman tekstin ja tehdä sen pohjalta muulle luokalle esityksen. Tekstistä voi tehdä esimerkiksi power point -esityksen tai sarjakuvatyyppisen esityksen.
Jokaisen kappaleen tärkeimmät käsitteet on listattu opettajan aineistoon kunkin luvun yhteyteen. Jokaisen kirjan lopussa on myös kaikki kyseisen kirjan tärkeät käsitteet.
- Käsitteitä voi harjoitella esimerkiksi siten, että käsite ja sen selitys erotetaan toisistaan. Sen jälkeen oppilaat yhdistävät käsitteen ja selityksen.
Liikunta
- Tutkimuskortteja voi käyttää tehtävinä esimerkiksi liikuntapäivän tehtävärasteilla.
Äidinkieli, suomi toisena kielenä
- Kiva tietää -tekstejä tai oppikirjan tekstejä voi käyttää suomen kielessä luetun ymmärtämisen harjoitteluun.
- Kiva tietää -tekstejä voi hyödyntää pieninä suomen kielen tehtävinä, joissa oppilas esimerkiksi kuvittaa tekstin sarjakuvamaisesti.
- Kiva tietää -tekstejä voi käyttää aamunavauksissa.
Kotitalous
- Kestävän elämäntavan aiheista voi tehdä yhteisprojektin kotitalouden kanssa.
- Mikrobien yhteydessä voi tehdä yhteistyötä kotitalouden kanssa. Teemana voi olla vaikkapa hygienia tai hiivan toiminta pullan leivonnassa.
Kemia
- Veteen liittyvistä teemoista voi tehdä yhteisprojektin kemian kanssa.
Kuvaamataito
- Kuvataidetunneilla aiheita voi hyödyntää kuvittamalla esimerkiksi maastoretkien raportteja. Samoin voi kuvata esimerkiksi puiden lehtien kellastumista, syksyistä sienimetsää ja monia muita teemoja.
Terveystieto
- Terveystiedon yhteydessä voi käsitellä ihmisen biologian teemoja, esimerkiksi elämänkaarta ja seksuaalisuutta.
Maantieto
- Maantiedossa jääkauden yhteydessä voidaan käsitellä eri eliölajien leviäminen Suomeen.