Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet
Metsän ekosysteemi ja tutkimisen taidot
1. Ajattelu ja oppimaan oppiminen
-
Harjoitetaan havainnointia, opitaan erottelemaan ja nimeämään lajeja ja elinympäristöjä (kiikari, herbaario, selkärangattomien keruu, säähavainnot, maaperänäyte).
-
Tutkitaan eliöiden sopeutumista ympäristöön.
-
Harjaannutaan näkemään ja vertailemaan erilaisia elinympäristöjä.
-
Pohditaan luonnon ja erityisesti metsien monimuotoisuuden merkitystä.
-
Opitaan tekemään kysymyksiä siitä, mitä nähdään ja ihmetellään.
-
Harjoitellaan tiedon hankintaa kokeellisesti tekemällä oma tutkimus.
2. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
-
Opitaan olemaan ja nauttimaan luonnossa luontevasti.
-
Harjoitellaan työskentelemistä ja retkeilyä luonnossa.
-
Käytetään älykännykällä erilaisia karttaohjelmia, säätiedotteita yms
-
Opitaan tutkimusmenetelmiä: lajinkeruu, näytteenotto, havaintojen tallennus, maaperänäyte, selkärangattomien keruutapoja, puun pituuden mittaus, lämpömittari, ilmapuntari, pH
-
Opetellaan erilaisten laitteiden ja digisovellusten (esim. kompassi, karttasovellukset, reittioppaat, säätiedot) hyötykäyttöä.
3. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
-
Opitaan kasvattamaan kasveja ja tuntemaan ruokasieniä
-
Ohjataan nuorempia oppilaita, esim, kasvin kasvatus, metsäretki
-
Kannustetaan oppilasta aktiivisuuteen ja rakentavaan keskusteluun omista mahdollisuuksista vaikuttaa omaan ja muiden lähiympäristöön ja/tai luonnon monimuotoisuuteen tai ilmastonmuutokseen.
-
Harjoitellaan toimimista erilaisissa ryhmissä.
-
Pyritään osallistumaan tapahtumaan tai järjestämään tapahtuma, jossa toimitaan kestävän tulevaisuuden puolesta (esim. aamunavaus, roskakampanja lähimetsässä, ilmastonmuutoskampanja, kirpputoritapahtuma)
-
Opitaan hahmottamaan elämän ylläpitämiselle välttämättömiä prosesseja (ekosysteemipalvelut, kiertotalous)
4. Tieto- ja viestintätekninen osaaminen sekä monilukutaito
-
Opitaan käyttämään monipuolisesti verkkoa tiedonhankintaan ja omien tutkimusten työstämiseen (pinkka, luontoportti, linnun äänet, triplet, paikkatieto-ohjelmat jne)
-
Käytetään TVT-tekniikkaa havaintojen keruuseen ja tallennukseen, kerättyjen tietojen käsittelyyn sekä tutkimuksen suunnitteluun ja raportointiin.
-
Esitetään omia tuloksia graafisesti ja karttapohjilla.
5. Monilukutaito
-
Käytetään monipuolisia lähteitä tiedonhankinnassa: (lajintuntemusoppaat, verkkopalvelut, metsäpolku, yritysten sivustot, paikkatieto-ohjelmat, luontodokumentit, sanomalehdet, TV-uutiset)
-
Opitaan ja käytetään uusia käsitteitä:
- ekologiasta: ravintoverkko, ekosysteemi, populaatio, kannanvaihtelut, kantokyky
- luonnontieteellisestä ajattelusta: tutkimusongelma, hypoteesi, muuttuja, havainnot, tulokset, johtopäätökset,
- biotaloudesta: hyötykasvit, metsien monikäyttö, biotalousyritykset, kierrätys, kiertotalous