Käsittelyvinkki:
Combien de bananes / pommes / sucettes jne. kysymyksiä kuvasta.
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Combien de bananes / pommes / sucettes jne. kysymyksiä kuvasta.
Heitetään noppaa yhdellä tai kahdella nopalla pareittain. Sanotaan ranskaksi se numero/luku, joka nopan pisteistä tulee.
Lasketaan yhdessä luokasta jotakin, esim. kaapin ovia, makaroneja mukissa tai ranskanpastilleja purkissa. Opettaja kysyy: ”Kuinka monta makaronia on mukissa numero 1?” Lasketaan ääneen ranskaksi ja kirjoitetaan oikea vastaus taululle sanan perään. Lopuksi tehdään yhdessä tarkistuslaskenta.
Jokaiselle oppilaalle annetaan numero. He kyselevät toisiltaan Tu as quel nombre ? ja muodostavat sitten jonon pienimmästä numerosta suurimpaan tai päinvastoin.
Oppilas piirtää sormella parinsa selkään haluamansa numeron, jonka pari yrittää tunnistaa. Tehtävää voidaan muunnella niin, että opettaja/oppilas sanoo ranskaksi numeron ja oppilaat piirtävät sen etusormella ilmaan, seinään tai lattiaan. Leikki voi toimia myös piirrä ja arvaa -leikkinä. Pari kirjoittaa kirjaimin jonkin numeron ilmaan ranskaksi. Toinen arvaa, mikä numero on kyseessä, ja sanoo sen ääneen.
Opettaja laittaa numerot 1–12 lattialle (salissa, käytävällä) tai luokan seinille (A4-paperilla on aina yksi numero kerrallaan). Opettaja sanoo numeron ranskaksi ja oppilaiden pitää koskea sitä paperia, jossa numero on. Leikistä saa monipuolisemman, jos numeropaperia pitää koskea sormella, nenällä, varpaalla, kyynärpäällä jne., esim. le nez : deux ! Taululle kirjoitettavan apusanaston avulla kehonosasanat voi ohjeistaa ranskaksi.
Taivutetaan verbiä liikkuen liitteen 4A mukaan tai keksitään itse liikkeet.
Luokan seinällä on esim. ikkunoiden puolella kiinni un-lappu ja oven puolella une-lappu. Opettaja sanoo unitéiden 1 ja 2 sanoja, ja oppilaat hyppäävät kaksi kertaa sopivan lapun puoleisella jalalla sen mukaan, onko kyse feminiinistä vai maskuliinista sanasta.
Totutellaan kirjan koodiväreihin, oranssiin ja violettiin. Liitteessä 8 on monistettava, leikkimielinen testi, jossa väritetään sanat sen mukaan, mitä sukua ne ovat. Maskuliinisukuiset väritetään oranssiksi ja feminiinisukuiset violetiksi. Voidaan toteuttaa myös esimerkiksi:
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.