Käsittelyvinkki:
Lisäsanaston kuvitus on helppo itsekin piirtää. Tunnin kevennyksenä voi näillä lisäsanoilla pelata Piirrä ja arvaa - tai Hirsipuu-leikkiä.
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Lisäsanaston kuvitus on helppo itsekin piirtää. Tunnin kevennyksenä voi näillä lisäsanoilla pelata Piirrä ja arvaa - tai Hirsipuu-leikkiä.
Oppilaat tekevät netissä sarjakuvaohjelmalla (hassujen) perheiden esittelyjä. Sarjakuvaohjelmia voi hakea esim. hakusanalla comment créer des bd en ligne. Lopuksi perheet esitellään toisille ranskaksi suullisesti. Saman tehtävän voi tehdä myös paperille leikkaamalla lehdistä “perheenjäsenten” kuvia.
Ryhmät muodostavat perheen ja perheet esittäytyvät vuorotellen ranskaksi.
Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen, ja kummassakin joukkueessa valitaan yksi arvuuttelijaksi. Arvuuttelijat menevät hetkeksi luokan ulkopuolelle, ja joukkueet valitsevat, kuka on arvuuttelijoiden veli (voi olla myös tyttö, jotta ei ole liian helppoa). Arvuuttelijat kilpailevat, kuka löytää ensin veljensä kyselemällä vuorotellen vastakkaisilta joukkueilta Tu es mon frère ? Väärästä arvauksesta pitää aina konkata koskemaan esim. luokan ovea. Saman leikin voi tehdä myös niin, että kysytään, kuka on arvuuttelijoiden sisko.
maa = je suis – minä olen
meri = tu es – sinä olet
laiva = il/elle est – hän on.
Opettaja tai oppilas sanoo vuorotellen je suis, tu es, il/elle est, ja oppilaat liikkuvat sovitulla tavalla oikealle viivalle. Liikkua voi olla esim. yhdellä jalalla hypellen, banaaniaskeleilla, takaperin kävellen jne.
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.