Käsittelyvinkki:
Oppilaat voivat kulttuurivinkissä olevaa piknik-aihetta tutkittuaan tehdä oman piknik-työn Mon panier de pique-nique, jossa voi hyödyntää lisäsanastonkin sanoja.
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Oppilaat voivat kulttuurivinkissä olevaa piknik-aihetta tutkittuaan tehdä oman piknik-työn Mon panier de pique-nique, jossa voi hyödyntää lisäsanastonkin sanoja.
Opettaja soittaa mitä tahansa musiikkia. Kun musiikki lakkaa, opettaja sanoo esim. Tu es un chien, jolloin oppilaat esittävät kyseistä eläintä itse valitsemallaan tavalla.
Opettaja näyttää s. 70 kuvasta yhdelle oppilaalle eläimen kuvan. Oppilas alkaa piirtää kuvaa taululle, ja muut oppilaat arvaavat ranskaksi, mistä eläimestä on kysymys.
Oppilas valitsee s. 70 kuvasta eläimen, jota hän ajattelee. Pari kysyy ranskaksi C’est un chien ?, johon toinen oppilas vastaa Oui/Non. Jos vastaus on kielteinen, jatketaan kysymyksiä. Jos vastaus on oikein, vuoro vaihtuu.
Opettaja on laittanut eri puolille luokkaa eläinten kuvia tai nimiä ja tehnyt näin luokasta ”kotieläinpihan”. Hän jakaa jokaiselle oppilaalle lapun, jossa on eläin, jolle oppilas on leikisti allerginen. Oppilaat kuljeskelevat “kotieläinpihassa” ja aivastavat ranskaksi allergiaeläimensä kohdalla Atchoum !. Samaan aikaan kaikki yrittävät arvata, mille eläimelle muut ovat allergisia. Jos oppilas epäilee tietävänsä, mille eläimelle kaveri on allerginen, hän kysyy tältä Tu es allergique aux… ? ja merkitsee allergialomakkeeseen (liite 6) kaverin nimen. Leikin voittaa se, joka löytää nopeimmin jokaiselle eläimelle vähintään yhden allergisen henkilön.
Tehdään oma numerojuna (malli s. 82). Vaunuihin piirretään eläimet ja kirjoitetaan ranskaksi, kuinka monta kutakin eläintä siellä on. Lopuksi juna voidaan laittaa luokan seinälle muistuttamaan eläinsanoista ja monikosta.
Oppilailla on kuvasanaston eläinkortit (liite 9) siten, että kaikkia eläimiä on pelissä kaksi korttia. Kaikki oppilaat istuvat jonkun parin vieressä, paitsi yksi pariton (opettaja, jos oppilaita parillinen määrä). Pariton oppilas/opettaja kysyy ilman korttia esim. Qui a un chien ? Oppilaat, joilla on koirakortti, vastaavat J’ai un chien, ja kysyjä valitsee toisen heistä parikseen. Ilman paria jäänyt kysyy taas ilman korttia esim. Qui a un chat ? jne. Opettaja voi käyttää apuna esim. kirjan kuvasanastosivua, josta peittää lapulla jo mainitut eläimet, jotta oppilaat muistavat, mitä on jäljellä.
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.