Näytteleminen
Esitetään ja arvuutellaan kouluvälineiden käyttöä pareittain tai koko ryhmänä.
Numeropatsaat
Numeroiden 11–20 harjoittelu unité 3:sta tutuilla numeromuodoilla (s. 43, t. 4), niiden pareittain arvuuttelu tai numeroksi muuttumisen määrääminen neljän hengen ryhmissä.
Kuinka paljon… (liite 6)
Lasketaan jotakin konkreettista. Apuna voi käyttää liitteen 6 taulukkoa.
Koske numeroa!
Harjoitellaan numeroita samalla leikillä kuin unité 3:ssa, mutta isommilla numeroilla. Opettaja laittaa numerot 11–20 lattialle (salissa, käytävällä) tai luokan seinille (A4-paperilla on aina yksi numero kerrallaan). Opettaja sanoo numeron ranskaksi, oppilaiden pitää koskea sitä paperia, jossa numero on. Jos haluaa leikistä monipuolisemman, pitää koskea sormella, nenällä, varpaalla, kyynärpäällä jne. Taululle kirjoitettavan apusanaston avulla kehonosasanat voi ohjeistaa ranskaksi, esim. le nez : deux !
Numeromuistipeli
Oppilaat voivat itse askarrella muistipelikortit, joissa on luvut 1–20 numeroin sekä kirjaimin kirjoitettuna ranskaksi. Peliä pelataan pareittain tai ryhmissä.
KIM
Numeromuistipelin korteilla voidaan myös pelata KIM-peliä, jossa aina yksi kortti katoaa ja oppilas sanoo kadonneen kortin numeron ranskaksi.
Nopanheittely
Heitetään pareittain kahta noppaa ja noppien yhteenlaskettu summa sanotaan ranskaksi. Voidaan tehdä kilpailuna, jolloin nopeimmin numeron sanonut merkkaa itselleen pisteen.
Numerojono
Jokaiselle oppilaalle sanotaan numero. Oppilaat kyselevät toistensa numeroita ja muodostavat vastausten perusteella jonon pienimmästä suurimpaan numeroon tai päinvastoin.
Edessä, takana
Tutustutaan kahteen prepositioon liikkeen avulla.
Aloitetaan ryhmäverryttelyllä. Seisotaan ja sanottaessa devant ojennetaan käsiä eteen ja heilutellaan sormia. Derrière-sanalla viedään käsivarret taakse. Lopuksi pyöritellään käsiä olkavarresta lähtien ympäri sanojen tahdittamana.
Opettaja soittaa musiikkia, oppilaat kävelevät ympäri luokkaa. Aina musiikin tauottua tehdään kahden lähimmän oppilaan kanssa jonomuodostelma, jossa jokainen sanoo paikkansa (Milla: Je suis devant Ella, Ella: Je suis derrière Milla.).
Liikkumisen päätteeksi kaikkien istuutuessa paikalleen oppilaat voivat vielä kertoa istuinpaikkansa mainitsemalla kenen takana ja/tai edessä ovat.
Luokka-asteen vaihtoleikki
Annetaan kaikille (tai oppilaat päättävät itse) uusi ranskalainen luokka-aste, ja oppilaat haastattelevat toisiaan, mille luokalle ovat päässeet (liite 3)