Käsittelyvinkki:
Lisäsanaston sanoja voi käyttää värikeskusteluun esim. La robe est de quelle couleur ?, Le sac est de quelle couleur ?
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Lisäsanaston sanoja voi käyttää värikeskusteluun esim. La robe est de quelle couleur ?, Le sac est de quelle couleur ?
Oppilaat ovat lähtöviivalla, opettaja sanoo ranskaksi: “Se, kenellä on vaatteissa punaista, astuu esim. kaksi askelta eteenpäin.” Se, joka ensimmäisenä pääsee opettajan luo, voittaa.
Opettajalla on tyhjä kananmunakenno, johon on kirjoitettu tussilla eri värit (rouge, vert, noir jne.). Oppilaat etsivät joko ulkoa tai sisältä erivärisiä esineitä ja laittavat ne oikeaan kennoon. Saman voi tehdä myös isommilla esineillä, silloin kananmunakennon voi korvata esim. tyhjillä voirasioilla.
Oppilaat ovat ringissä. Opettaja laittaa liikkeelle kuvitellun väripallon. Se kiertää ringissä niin, että sanomalla värin ranskaksi ja tekemällä ojentavan eleen sen saa annettua vieruskaverille. Kiertosuuntaa voi vaihtaa sanomalla Non, merci, jolloin “pallon” antanut oppilas sanoo uuden värin eri suuntaan. Jos jollekin oppilaalle sanotaan kummaltakin puolelta Non, merci, voi hän lähettää pallon kenelle tahansa piiristä ja silloin kierros jatkuu sieltä.
Oppilaista muodostetaan kaksi joukkuetta. Joukkueet tekevät kaksi jonoa. Jonon ensimmäinen on aina pelivuorossa ja siirtyy oman vuoronsa jälkeen jonon perään. Pöydälle asetetaan lappuja, joissa lukee värisanat ranskaksi (yksi sana/lappu). Opettaja tai joku oppilaista sanoo värisanan suomeksi tai näyttää jotakin väriä luokassa. Vuorossa oleva pelaaja yrittää mahdollisimman nopeasti läiskäyttää kärpäslätkällä sanan oikeaa ranskankielistä vastinetta. Pelaaja, joka ehtii ensin, saa joukkueelleen pisteen.
Lisätehtävissä (liite 7) on tulostettavissa kirjan (s. 113) matkalaukkujen kuvat sekä sanoja. Jos tehtävän haluaa toteuttaa kilpailuna, jossa lasketaan pisteitä, sanat kannattaa tulostaa kahdelle eriväriselle paperille (joukkue 1 = keltainen paperi, joukkue 2 = vihreä paperi), jotta pisteiden lasku tehtävän lopuksi on helpompaa.
Matkalaukut sijoitetaan eri puolille luokkaa. Oppilaat tekevät kaksi jonoa. Jonon ensimmäinen on pelivuorossa ja siirtyy oman vuoronsa päätteeksi jonon viimeiseksi. Opettaja antaa pelivuorossa olevalle oppilaalle sanan, joka täytyy viedä oikeaan matkalaukkuun. Lopuksi tutkitaan, ovatko sanat oikeissa laukuissa ja lasketaan mahdolliset joukkueiden pisteet.
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.