Kapteeni käskee
Jacques a dit -leikki
Näytteleminen
Näytellään pareittain jotakin tekemistä ja arvaillaan ranskaksi.
Er-verbi -robotit
Er-verbien taivutusta voi harjoitella robottileikin avulla esimerkiksi viiden hengen ryhmissä. Neljällä ryhmän jäsenellä on oma lappunsa teipattuna esimerkiksi rintaan: MANG/ -ER, -E, -ES. Yksi oppilas on avustaja. Harjoituksen alussa mang/ ja -er ovat käsi kädessä, päätteet -e, ja -es seisoskelevat lähellä.
1. Opettaja kehottaa: ”Leikkaa er-pääte pois.”
Avustava oppilas erottaa mang- ja er-oppilaat toisistaan.
2. Opettaja kehottaa: ”Syön!”
Avustava oppilas liikuttaa mang- ja e-oppilaat kiinni toisiinsa oikeaan järjestykseen.
3. Opettaja kehottaa: ”Syöt!”
Avustava oppilas liikuttaa mang- ja es-oppilaat kiinni toisiinsa jne.
Huom. Jos harjoitukseen haluaa lisää näyttelijöitä, voi ottaa mukaan myös je, tu, il/elle -näyttelijät ja käskyttää esim. ”Minä syön!”. Verbejä voi myös vaihdella, ottaa ryhmien välisiä nopeuskilpailuja yms.
Verbipiiri
Pannaan verbi kiertämään. Oppilas sanoo jonkin verbin minä-muodossa, esim. Je marche ja heilauttaa kättä vieruskaveriin päin. Vieruskaveri jatkaa verbin kierrättämistä ja sanoo saman Je marche ja heilauttaa kättä seuraavaa viereistä oppilasta kohti. Verbin suuntaa piirissä voi vaihtaa nostamalla kädet esteeksi eteen ja sanomalla saman verbin kielteisen muodon Je ne marche pas. Edellinen oppilas laittaa sitten liikkeelle uuden verbin eri suuntaan, esim. Je nage. Jos oppilaat jäävät tahallaan pallottelemaan saman henkilön kanssa edestakaisin, voi opettaja siirtää vuoron muille osoittamalla jotakin kauempaa oppilasta ja sanomalla Et toi, qu’est-ce que tu fais ?
Kenellä on… -leikki
Oppilailla on kuvasanaston eläinkortit (liite 10) siten, että kaikkia eläimiä on pelissä kaksi korttia. Kaikki oppilaat istuvat jonkun parin vieressä, paitsi yksi pariton (opettaja, jos oppilaita parillinen määrä). Pariton oppilas/opettaja kysyy ilman korttia esim. Qui a un chien ? Oppilaat, joilla on koirakortti, vastaavat J’ai un chien, ja kysyjä valitsee toisen heistä parikseen. Ilman paria jäänyt kysyy taas ilman korttia esim. Qui a un chat ? jne. Opettaja voi käyttää apuna esim. kirjan kuvasanastosivua, josta peittää lapulla jo mainitut eläimet, jotta oppilaat muistavat, mitä on jäljellä.
Faire-verbirytmiliikuntaa (liite 4)
Mielipideasteikko (liite 9)
Opettaja piirtää liitteen 9 mukaisen kuvaimen isona taululle. Oppilaat kirjoittavat post it -lapulle jokaiseen neljään harrastukseen liittyvän mielipiteensä (J’aime / Je n’aime pas yms.) ja kiinnittävät sen taululle itselleen sopivaan kohtaan sen mukaan, onko asia helppo vai vaikea. Lopuksi tehdään yhteenveto keskustelemalla, mikä on ryhmän mielestä vaikeinta tai helpointa. Oppilaita voi pyytää lukemaan toistensa lappuja ääneen ennen yhteenvetoa.