Käsittelyvinkki:
Lisäsanastoa voi hyödyntää Dans ma pâtisserie -liitteen (liite 3) tehtävissä.
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Lisäsanastoa voi hyödyntää Dans ma pâtisserie -liitteen (liite 3) tehtävissä.
Oppilaat seisovat piirissä, ja yksi on piirin keskellä le monstre, joka seisoo kädet zombimaisesti eteenpäin ojennettuna. Jokainen piirissä olija on ”nimetty” teemasanaston sanaksi. Yksi sanoo jonkun teemasanaston sanan, ja le monstre yrittää asettaa kätensä tämän olkapäille.
Oppilas voi pelastautua hirviöltä sanomalla jonkun toisen leikissä olevan oppilaan sanan, jolloin le monstre lähtee sitä oppilasta kohti. Jos le monstre ehtii asettaa kätensä toisen olkapäille ennen kuin oppilas nimeää jonkun toisen sanan, pääsee le monstre piiriin ja toinen oppilas tulee vuorostaan keskelle.
Käytetään Vu ! -nopeuspelikorteista (liite 5) leikattuja teemasanaston sanakuvia yksittäin (mielellään ainakin oppilasmäärä x 5). Opettaja jakaa sanakuvat oppilaiden otsille tai leuan alle itse pidettäväksi niin, ettei oppilas itse näe omaa lappuaan. Oppilaat yrittävät kerätä mahdollisimman monta lappua arvaamalla ja minidialogin keskustelua hyödyntämällä, mikä sana hänellä on lapussaan.
Leikitään avoir-verbitaivutuksia leikkimällä ameebaleikkiä. Leikin asteiden määrä on hyvä olla neljä, joten leikitään kahdessa osassa: ensin yksikön persoonilla, sitten monikon persoonilla. Alin aste ensimmäisessä osassa on j’ai, seuraava aste tu as, il a, elle a. Toisessa osassa vastaava järjestys menee nous avons – vous avez – elles ont – ils ont. Oppilaat lähtevät yhtä aikaa liikkeelle etsimään ”haastetta” liikuttamalla käsiään ameebamaisesti ja sanomalla ensimmäistä verbiastetta. He valitsevat satunnaisen haasteparin, sanovat verbimuodot varmistaen, että ovat samalla tasolla, ja tekevät sitten kivi-paperi-sakset-kohtauksen ranskaksi. Voittaja nousee seuraavan taivutuksen tasolle ja häviäjä putoaa yhden alemmaksi. Näin edetään, ja oppilaiden on tärkeä sanoa koko ajan ääneen taivutusmuotoansa löytääkseen oikean haasteparin, jonka on aina oltava samassa taivutusmuodossa. Koko leikin voittaja on se, joka etenee ensimmäisenä neljännelle asteelle ja voittaa siellä vielä yhden kivi-paperi-sakset-kohtauksen.
Pelin alkaessa pöydällä on yksi kortti oikein päin. Oppilaat pelaavat kolmen hengen ryhmissä nopeuspeliä kuvakorteilla. Esille nostetaan toinen kortti valmiina olevan pariksi joka kierroksella, ja tarkoituksena on sanoa ranskaksi se sana, jonka kuva on kummassakin kortissa. Ensimmäiseksi sanan sanonut saa ensimmäisen kortin itselleen, ja seuraava jää pöydälle. Pelin lopuksi voittaja on se, jolla on eniten kortteja.
Leikitään ulkona tai liikuntasalissa. Sanalista opettajalle on valmiina (liite 6), ja sen voi käydä läpi oppilaiden kanssa ensin luokassa. Äännemerkit ovat A4-kokoisilla lapuilla. Ulkona niitä pitää esillä oikeassa kohdassa oppilas, sisällä laput voi teipata salin seinään. Opettaja sanoo listasta sanoja, ja oppilaat juoksevat sille viivalle, jonka äännemerkin tunnistavat sanassa.
Kun liite 3 on tehtynä, luokassa voidaan leikkiä ostosleikkiä, jossa jokainen saa käydä ostamassa toisten leipomoista jotain. Rahat ja leipomotuotteet ovat paperilappuina. Ostostilanteita voi kuvata, jos haluaa näytön suullisesta osaamisesta.
Kiivetään vuorelle - kertaustehtävä (liite 10)
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.