Ruokailun näytteleminen
Näytellään syövänsä esimerkiksi pihviä, hedelmää jne. Voidaan toteuttaa myös ruokapöytäkohtauksena, jossa 3–4 hengen ryhmä syö. Toiset voivat arvailla ruokalajeja tai sanoittaa samalla näytelmää seisten syöjien vieressä ja eleitä tarkkaillen, esim. Miam, j’aime le steak. J’adore les frites., ruokailueleisiin sopivasti.
J’aime / Qui aime -kortit (liite 3)
Mielipideasteikko
Opettaja piirtää liitteen 6 mukaisen kuvaimen isona taululle. Oppilaat kirjoittavat post it -lapulle jokaiseen neljään ruokaan liittyvän mielipiteensä (J’aime les frites / Je n’aime pas la salade / J’adore la pizza yms.) ja kiinnittävät sen taululle itselleen sopivaan kohtaan sen mukaan, onko kyseinen ruoka hyvää vai ei. Lopuksi tehdään yhteenveto keskustelemalla, mikä on ryhmän mielestä maistuvinta tai ei niin maistuvaa. Oppilaita voi pyytää lukemaan toistensa lappuja ääneen ennen yhteenvetoa.
Ruokajana
Liikuntasalissa tai ulkona liikutaan janalla, jossa alku on je déteste, seuraava viiva je n’aime pas, kolmas j’aime ja neljäs j’adore. Opettaja tai joku oppilas sanoo kappaleen ruokasanoja, ja oppilaat liikkuvat janalla sen mukaan, mitä mieltä ovat niistä. Jokaisen sanan jälkeen voi kysyä yhdeltä oppilaalta, mikä hänen mielipiteensä on eli miksi oppilas on siinä kohdalla janaa.
Muistatko virkkeet? -tehtävä (liite 8)
Oppilaat kirjoittavat vihkoon suomeksi liitteen 8 virkkeet. Opettaja laittaa samat virkkeet ranskaksi yksittäisillä paperilapuilla luokan seinille tai ulkopuolelle. Oppilaan vihko ja kynä pysyvät koko ajan omalla paikalla. Oppilas etsii virke kerrallaan vastaavaa virkettä ranskaksi. Kun se löytyy, hän painaa sen mieleensä ja käy kirjoittamassa kaiken muistamansa vihkoon suomenkielisen virkkeen viereen. Jos oppilas ei muista koko virkettä kerralla, hän käy katsomassa ranskankielistä virkettä niin monta kertaa, että käännös on valmis.