Käsittelyvinkki:
Lisäsanaston sanoja voi käyttää erilaisiin kysymyksiin esim.
Il y a combien de portes dans l’école ?
Il y a combien d’oiseaux dans le parc ?
Tu as une raquette de tennis ?
Tu aimes les oranges ?
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Lisäsanaston sanoja voi käyttää erilaisiin kysymyksiin esim.
Il y a combien de portes dans l’école ?
Il y a combien d’oiseaux dans le parc ?
Tu as une raquette de tennis ?
Tu aimes les oranges ?
Opettaja laittaa pussiin kellonaikoja paperilapuilla (liite 6). Oppilaat nostavat vuorotellen pussista lapun ja sanovat kellonajan ranskaksi.
Askarrellaan paperilautasesta kellotaulu. Lautaseen piirretään tussilla numerot ja viisarit voi tehdä kartongista ja haaraniitistä. Kellotaulua käytetään kellonajan kysymiseen ja kertomiseen pareittain.
Oppilaat jaetaan neljän hengen ryhmiin. Jokaisella ryhmän jäsenellä on alusta, jossa on viisarikelloja näyttämässä jotakin kellonaikaa. Pöydälle laitetaan pino kortteja, joissa on viisarikelloja vastaavat digitaaliset kellonajat. Oppilaat nostavat vuorotellen pinosta kortin ja sanovat kortissa olevan kellonajan ranskaksi. Se oppilas, jonka alustassa vastaava kellonaika on, sanoo C’est moi ja saa kortin itselleen. Tavoitteena on kerätä kaikkien oppilaiden alustat täyteen.
Oppilaat jaetaan esim. kolmen hengen ryhmiin, jotka kiertävät luokassa tai koulussa. Jokainen ryhmä saa mukaansa taulukon (liite 4), johon täytetään numero (kirjaimilla ja numerolla), kuinka monta jotakin asiaa tai esinettä he löytävät. Taulukkoon voi lisätä laskettavia asioita oman kiinnostuksen mukaan.
Oppilaat jaetaan neljän hengen ryhmiin. Jokainen ryhmä saa pinon kortteja (liite 5), joissa on jokin numero. Korttipino asetetaan pöydälle. Jokaiselle kortille on pari, jossa pinossa olevien korttien numerot on kirjoitettu kirjaimin. Nämä kortit asetetaan väärinpäin lattialle.
Pelin säännöt:
Jokainen oppilas nostaa vuorollaan pöydällä olevasta pinosta kortin ja yrittää löytää sen parin lattialla olevista korteista. Jos paria ei löydy, kortti laitetaan pöydällä olevan pinon alimmaiseksi. Jos pari löytyy, oppilas saa uuden vuoron. Voittaja on se, joka on korttien loputtua kerännyt eniten pareja.
Numeroiden harjoittelussa voidaan käyttää myös Cadeau 1 unité 3:ssa olleita toiminnallisia vinkkejä.
Oppilaat leikkaavat verbikortit irti toisistaan (liite 8) ja sekoittavat ne. Tämän jälkeen opettaja ilmoittaa kilpailuun käytettävän ajan esim. 10 minuuttia. Aikalaskuri voi olla esillä seinälle heijastettuna. 10 minuutin aikana oppilaan tehtävänä on järjestää kortit pöydälle niin, että persoonapronominit ja verbit päätteineen vastaavat toisiaan. Lopuksi verbimuodot voidaan halutessaan värittää eri väreillä ja esim. liimata vihkoon. Kilpailussa voidaan käyttää joko yhtä tai useampaa verbiä kerrallaan.
Lautapeli (liite 9), jossa peliruutuun osuessaan pitää taivuttaa verbi ranskaksi annetussa persoonamuodossa. Voittaja on ensimmäisenä tasaluvulla maaliin päässyt oppilas.
Opettaja jakaa pienellä lapulla oppilaalle yhden er-verbin perusmuodon. Oppilaan tehtävä on taivuttaa annettu verbi kaikissa persoonamuodoissa muovailuvahasta.
Kiivetään vuorelle -kertaustehtävä (liite 12)
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.