6. L’emploi du temps
Tiivistelmä
- Unité 6:ssa opetellaan kouluaineita. Kuvasanastoon (s. 96) on valittu suomalaista koulua käyville oppilaille tuttuja oppiaineita.
- Tu aimes ou tu n’aimes pas -laulussa ja minidialogissa (s. 97) harjoitellaan kertomaan, mistä kouluaineista tykkää ja tykkääkö jostain aineesta enemmän kuin toisesta.
- Kappaletekstissä (s. 98–99) vertaillaan lempiaineita sekä suomalaista että ranskalaista lukujärjestystä.
- Sivulla 99 on esitelty autenttinen 10-vuotiaan ranskalaisen oppilaan lukujärjestys vuodelta 2017, jossa voidaan kiinnittää huomiota koulupäivien pituuksiin ja oppiaineisiin. Lukujärjestyksessä kannattaa erityisesti huomioida, että äidinkieltä eli ranskaa on monessa eri muodossa useamman kerran viikossa. Oppiaineiden suomennokset ovat opettajan oppaassa kohdassa lisäsanasto.
- Choco kiinnittää sanaston ohessa (s. 100) huomiota ʒ- äänteeseen.
- Yhtenä unitén teemana on tutustua ir-verbeihin. Niiden taivutus esitellään Chocon talossa (s. 108).
- On joue ! -pelin (s.101) avulla voi kerrata unitéiden 5 ja 6 asiat.
Tällä sivulla
Oman luokan lukujärjestys
Tehdään oman luokan lukujärjestys ranskaksi luokan seinälle ja esitellään se suullisesti ranskaksi: Aujourd’hui, c’est lundi, nous avons un cours de français, un cours de mathématiques jne.
Kuvasanakirja
Mietitään, mitä erilaisia tarvikkeita tarvitaan eri aineiden oppitunneilla, ja tehdään kuvasanakirja.
Esim.
LE FRANÇAIS
le livre de français
le cahier de français
un crayon
une gomme
Sanojen viereen lisätään kustakin tavarasta kuva.
Finir-verbi
Harjoitellaan finir-verbiä (liite 3). Jokainen oppilas saa finir-verbiin liittyvän paperin. Oppilaiden tehtävä on taivuttaa verbi finir kaikissa persoonamuodoissa niin, että oppilaat papereineen ovat oikeassa järjestyksessä. Saman tehtävän voi toteuttaa kirjoittamalla tussilla paperilautaseen tarvittavat pronominit sekä verbin vartalon ja päätteet.
Esim. Oppilas 1 JE Oppilas 2 FIN Oppilas 3 IS
→ Nämä oppilaat menevät seisomaan vierekkäin.
Oppilas 4 TU Oppilas 5 FIN Oppilas 6 IS
→ Nämä oppilaat menevät seisomaan edellisten perään
Oppilas 7 IL Oppilas 8 FIN Oppilas 9 IT
→ Nämä oppilaat siirtyvät edellisten perään.
Mikäli ryhmässä ei ole tarpeeksi oppilaita muodostamaan kaikkia muotoja yhdellä kertaa, voidaan tehtävä jakaa osiin niin, että ensin muodostetaan yksikön muodot, sitten monikon.
Lukujärjestyksen täydentäminen pareittain
Liitteessä 7 on suullinen harjoitus, jossa täydennetään pareittain kolmen päivän lukujärjestys vuorotellen kyselemällä ja vastaamalla.
Muistatko virkkeet? -tehtävä (liite 8)
Oppilaat kirjoittavat vihkoon suomeksi liitteen 8 virkkeet. Opettaja laittaa samat virkkeet ranskaksi yksittäisillä paperilapuilla luokan seinille tai ulkopuolelle. Oppilaan vihko ja kynä pysyvät koko ajan omalla paikalla. Oppilas etsii virke kerrallaan vastaavaa virkettä ranskaksi. Kun se löytyy, hän painaa sen mieleensä ja käy kirjoittamassa kaiken muistamansa vihkoon suomenkielisen virkkeen viereen. Jos oppilas ei muista koko virkettä kerralla, hän käy katsomassa ranskankielistä virkettä niin monta kertaa, että käännös on valmis.
- Liitteessä 5 voidaan tutkia aitoja ranskalaisia viikon kouluruokia ja vertailla niitä suomalaiseen kouluruokailuun. Huom. Toinen ruokalista on viimeisen kouluviikon menu. Siitä huomataan, kuinka myöhään kesäloma alkaa Ranskassa suomalaiseen aikatauluun verrattuna.
Kiivetään vuorelle - kertaustehtävä (liite 10)
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.
- Hän tulee Suomesta.
- Kuinka vanha sinä olet?
- Tässä on minun lukujärjestykseni.
- Mikä on sinun lempiaineesi?
- Mistä sinä tykkäät?
- Minä tykkään ranskasta ja matematiikasta.