Käsittelyvinkki:
Luokassa voi kysellä oppilaiden omista huoneista asioita, esim.
Ton tapis / ta lampe / ta chaise est de quelle couleur ?
Tu as un calendrier / un bureau dans ta chambre ?
Tu voudrais un canapé dans ta chambre ?
Cadeau
Käsittelyvinkki:
Luokassa voi kysellä oppilaiden omista huoneista asioita, esim.
Ton tapis / ta lampe / ta chaise est de quelle couleur ?
Tu as un calendrier / un bureau dans ta chambre ?
Tu voudrais un canapé dans ta chambre ?
Yhdessä viirissä etunimi, syntymäpäivä ja pari avainsanaa itseen liittyen (esim. Pekka, le 2 février, les animaux et tricoter) → laitetaan järjestykseen luokan seinälle.
Kuukausien harjoitteleminen kehorytmin avulla (liite 1).
Keskellä oleva kyselee piirissä istuvilta suosikkivuodenaikoja Quelle est ta saison préférée ?, ja oppilaat vastaavat oman mielensä mukaan J’aime… Ennen leikin alkua opettaja valitsee yhden oppilaan, jonka tehtävänä on vastata tykkäävänsä kaikista vuodenajoista. Tämän valinnan opettaja tekee silloin, kun kaikilla on silmät kiinni. Valittu oppilas huudahtaa J’aime toutes les saisons ! ja silloin pitää kaikkien vaihtaa paikkaa. Ilman tuolia jäänyt pääsee keskellä kysyjäksi ja leikki alkaa alusta. Leikkiä voi leikkiä myös syntymäkuukausia kysellen, jolloin on valmiiksi sovittu yksi avainsanakuukausi, jolloin vaihdetaan paikkoja.
Kiivetään vuorelle -kertaustehtävä (liite 9)
Tehtävässä oppilas palauttaa mieleen kappaleen virkkeet ranskaksi aloittamalla alimmasta virkkeestä. Kun virke on oikein, hän saa värittää sen ja siirtyy seuraavaan. Tavoitteena on päästä vuoren huipulle niin, että oppilas osaa matkan varrelta jokaisen virkkeen. Virkkeet ovat sellaisenaan kappaleiden teksteissä. Vuorikiipeily sopii kappaleen yhteiseen kertaamiseen oppitunnilla, yksilö- tai paritehtäväksi, eriyttäväksi tehtäväksi tai läksytehtäväksi.