Ma petite encyclopédie des animaux
Tehdään oma eläinsanakirja. Oppilaat taittelevat paperista kirjan sivuja, joissa esitellään erilaisia eläimiä. Toteutustapa voi esimerkiksi olla sellainen, että yhdellä sivulla on eläimen kuva ja sen alla kirjoitettuna ranskaksi, mikä ja millainen eläin on: un joli chat noir. Kuvan voi piirtää, tulostaa tai leikata esim. lehdestä. Lopuksi oppilaat esittelevät eläinsanakirjat toisilleen tekstikirjan s. 107 keskustelumallin mukaan.
Eläintarhan esittely
Oppilaat etsivät tietoa netistä valitsemastaan eläintarhasta ja tekevät siitä luokan seinälle mainosjulisteen.
Hullunkuriset perheet -peli (liite 5)
Pelataan neljän oppilaan ryhmissä. Kortit jaetaan pelaajien kesken. Jos jollakulla pelaajista on kokonainen perhe (kaikki neljä perheenjäsentä), sekoitetaan kortit ja aloitetaan uudestaan niin, että kellään ei ole kokonaista perhettä heti.
Yksi oppilas pyytää vasemmalla puolellaan istuvalta pelaajalta sellaista korttia, joka nopeimmin täydentää jonkin perheen kertomalla, millainen perheenjäsen hänellä on. Esim. etsiessään ylpeän perheen äitiä oppilas sanoo ”Ma mère est fière”. Jos vasemmanpuoleisella pelaajalla on la mère fière, hän toteaa, että sanottu väittämä on totta: C’est vrai. Jos hänellä ei ole korttia, hän sanoo: Ce n’est pas vrai. Jos pelaajalla on pyydetty kortti, hänen tulee antaa se. Sitten vuoro siirtyy sille pelaajalle, jolta äsken pyydettiin korttia. Hän pyytää nyt korttia vasemmalla puolellaan istuvalta pelaajalta, jne.
Kun pelaaja saa kerättyä kokonaisen perheen, hän poistaa sen kädestään pöydälle ja voittaa. Muut voivat vielä jatkaa. Peli päättyy, kun kaikki perheet on kerätty.
Vu ! -nopeuspelikortit
Vu ! -pelien päätteeksi (liite 3, tehtävä c ja liite 4) voidaan peliä jatkaa nostamalla yksi kortti kerrallaan kummastakin pakasta, eläin- ja adjektiivikorteista. Oppilaat tekevät vuorotellen pareittain vertailevia virkkeitä ranskaksi käyttäen korttien sanoja.