Ammattipiiri
Oppilaat ovat piirissä. Jokainen esittäytyy yhdellä ammattinimikkeellä vuorotellen. Jo sanottuja ammatteja ei saa valita itselleen.
- Sanotaan ammatit vuorotellen parin kierroksen ajan niin, että jää vähän mieleen, kuka on kuka.
- Sitten esitellään vasemmalla puolella olevat henkilöt vuorotellen: Voici une actrice. Tavoitteena on, että päästään esittelykierros siten, että kaikki muistavat oman ammattinsa lisäksi myös vasemmalla puolella olevan ammatin ilman apua.
- Seuraavassa vaiheessa esitellään oikeanpuoleiset henkilöt samalla tavalla.
- Kolmannessa vaiheessa apuna on kevyt huivi, joka heitetään korkealle ilmaan, kun on saatu katsekontakti johonkin kaveriin, jonka ammatti muistetaan. Huivin heittäjä sanoo esim. Pekka est acteur. Pekka ja sanoja vaihtavat paikkaa ja Pekka yrittää napata huivin ennen kuin se koskettaa lattiaa.
- Leikkiä voi vaikeuttaa ottamalla hetken kuluttua peliin toisenkin huivin, jolloin tulee ristiin liikkumista.
Oma tietokilpailu
Oppilaat laativat ryhmissä 10 kysymyksen tietokilpailun ranskankielisestä maailmasta ja selvittävät vastaukset kysymyksiin. Tietokilpailukysymyksiä voidaan hyödyntää esimerkiksi frankofonia-päivänä, jolloin kuudesluokkalaiset voivat järjestää vaikka koko koulun tietokilpailun.
Ranskankielisten maiden lippukirja
Projekti voidaan toteuttaa ryhmä- tai yksilötyönä sen mukaan, kuinka laaja projektista halutaan tehdä. Oppilaat valitsevat tietyn määrän ranskankielisiä maita ja tekevät niiden lipuista oman lippukirjan: Des drapeaux des pays francophones. Liitteessä 5 on valmiina 15 ranskankielisen maan lippupohja, jota voi käyttää apuna projektin tekemisessä.