Genetiivi-dab (liite 3)
Genetiivi-dab tehdään ristinollan jälkeen samoilla sanapareilla siten, että oppilaat ovat vastakkain jonoissa. Opettaja sanoo jonkun sanaparin. Ensimmäinen vastakkain oleva pari kisaa siitä, kumpi sanoo ne ensin oikein. Vastaaminen hyväksytään vasta, kun sen perään on tehty dab-ele (tai muu vastaava ele, jos ryhmä keksii omansa). Opettaja laskee joukkueiden pisteitä taululle.
Refleksiiviverbikävely ja -tanssi (liite 5)
Useamman vaiheen harjoitus
1. Paperit ovat esillä eri puolilla luokkaa. Kuunnellaan musiikkia (esim. Amélie-elokuvan instrumentaalisia kappaleita), jonka aikana kävellään ja katsellaan sanoja. Kun musiikki loppuu, tehdään itselle lähimmän verbin tekemistä tietyllä tavalla ja toistellaan samalla sanaa.
2. Oppilas valitsee omat ”lempparit” (3–4 kpl) tietyssä järjestyksessä ja kirjoittaa järjestyksen vihkoon muistiin sekä harjoittelee esittämään ne siinä järjestyksessä samalla liikkeitä sanoilla nimeten.
3. Jokainen esittää musiikin kanssa liikesarjansa parille, ja pari arvaa ranskaksi, mitkä kaikki sanat hän näki liikesarjassa.
4. Pari tekee yhdessä yhteisten “lemppareidensa” kohdalta saman kuin äsken yksin, eli kohdat 2 ja 3 pareittain.
5. Parit esittävät esityksen muille, ja muut arvaavat.
Klemmari-pikakertaus genetiivistä
Parille jaetaan kahdeksan klemmaria, jotka sijoitetaan joka kohdassa sopivan de-prepositiomuodon kohdalle (tehtävä c liitteessä 3).