XVII Scholae an vitae?

Exercitium A

 

Ludus litterarius 

Ludus grammatici  

Schola rhetoris

Quis discipulos
docebat?

Ludi magister 

Grammaticus 

Rhetor

Quid
discebatur? 

Legere, scribere,
computare
 

Opera scriptorum 
celeberrimorum,
lingua Graeca

Ars oratoria    

 

Exercitium B

1

Orbilius magister memorabilis erat, quia gravius quam ceteri discipulos tractabat neque tamen male docebat

2

Quia discipulis pigris baculo plagas infligebat, pueri eum iocose Plagosum appellabant

3

Horatius patri magnam gratiam habebat, quia hic, quamquam pauper erat et humili loco natus, non dubitaverat filio doctrinam optimam praestare.

4

Quia materiae in declamationibus adhibitae saepe a vita alienae erant, rationes, quibus rhetores Romani discipulos suos docebant, acerrime reprehendebantur.

5

Seneca censebat discipulos in schola Romana non vitae, sed scholae discere.

 

Exercitium C

Minun mielestäni

Quintilianus, puhetaitoon erittäin hyvin perehtynyt reetori, kirjoitti kaksitoista nidettä käsittävän ’Puhujan kasvatus’ -nimisen teoksen. Myös muutamia puheharjoituksia on pidetty hänen laatiminaan. Seuraavassa on yksi riitajutuista, joista ensimmäisellä vuosisadalla jKr. kiisteltiin puhetaidon opettajien kesken mitä kaunopuheisimmin. Mitä mieltä sinä olet siitä? Kumpi oli syyllinen, rikas vai köyhä?

”Rikkaalla ja köyhällä oli vierekkäiset pellot ja toisiinsa liittyvät pikku puutarhat. Rikkaalla oli puutarhassa kukkia, köyhällä mehiläisiä. Rikas syytti köyhää väittäen, että tämän mehiläiset käyttivät hyväkseen hänen kukkiaan. Hän teki tiettäväksi, että köyhän pitäisi siirtää mehiläisensä muualle. Köyhä ei siirtänyt niitä. Rikas valeli kukilleen myrkkyä. Köyhän mehiläiset kuolivat kaikki. Köyhä syytti rikasta laittomasta vahingontuottamuksesta.”

 (Vrt. [Vale?]Quintilianus, Suurempia puheharjoituksia 13)