15. ¿QUÉ ROPA LLEVAS?
Vinkkejä opettajalle
Tekstin keskeisin aines liittyy diftongoivien verbien poder ja doler käytön harjoitteluun. Uutena teemasanastona tulevat vaatteet ja ruumiinosat, joiden harjoitteluun menee aikaa.
Netistä löytyy aihepiiriin sopiva lauluja. Esimerkiksi “Cabeza, hombro, rodilla y pie” ja “Hoy me he resfriado”, jonka sanoissa on hyvää sanastoa sairauksiin liittyen sekä joitakin amerikanespanjan muotoja. Hakuun kannattaa laittaa myös sanat ”canción infantil”.
Hoy me he resfriado
Hoy me he resfriado, ando muy mal de la tos,
comí tres helados, cuando el sol se marchó.
Papi preocupado, hoy ha llamado al doctor,
y estoy castigado, hoy no habrá televisión.
¡Caray! Como no quise escuchar los consejos de mi mamá,
esto me sirve como lección, hoy me pondrán una inyección.
¡Caray! Como no quise escuchar, los consejos de mi mama,
ella está triste y yo también, hoy prometo portarme bien (x2).
Se me fue la fiebre, pero el catarro ¡oh no!,
mi nariz parece un pimiento llorón.
Tomé el jarabe que recetó el doctor,
¡uy qué feo sabe! y el culpable soy yo.
Estribillo.
Lisätehtävät
Vaatteet ja adjektiivit *
Helpohkoja harjoituksia vaatesanoista ja adjektiivin taivutuksesta. Jotkut harjoituksista ovat kuitenkin aikaa vieviä. Harjoitusten ohessa on annettu myös joitakin uusia sanoja, joihin kannattaa tutustua yhdessä etukäteen: con un dibujo, de lunares, con un estampado, con corazones, de rayas, corto,-a, medias, de flores.
Kenkäverbejä ja kehonosia **
Harjoitusliite diftongoivien verbien harjoitteluun sekä doler-verbin käytön opetteluun eri ruumiinosien yhteydessä.
Keskusteluharjoitus ¡A hablar! ***
Melko vaativia A/B-virkkeitä taitavimmille oppilaille. Virkkeet edellyttävät sekä A- että B-tekstin sanastojen hallintaa. Virkkeissä kertautuvat myös muutamat vanhat asiat, kuten esimerkiksi gustar, hay, estar + adjetivo jne.). Uutena sanontana tulee ”Prometo ser bueno”.