6. ¿TE GUSTA JUGAR AL FÚTBOL?

Vinkkejä opetukseen

Tekstissä opitaan uusia verbejä perusmuodossaan. Ajatuksena on, että ensin opitaan joukko tavallisia verbejä merkitykseltään ja vasta hieman myöhemmin harjoitellaan taivuttamaan niitä. Tekstissä verbit esiintyvät gustar-verbin yhteydessä, eikä niiden taivutusmuotojen hallintaa vielä edellytetä. Lisätehtävien avulla on kuitenkin mahdollista harjoitella jo tässä vaiheessa ar-verbien taivutusta.

Gustar-verbistä harjoitellaan yksikön kaksi ensimmäistä persoonaa. Niitä voi harjoitella esim. parinetsintäleikillä, jossa kaikki oppilaat valitsevat tekstikirjan s. 25 olevasta kuvasanastosta mielitekemisensä, mutta eivät kerro sitä muille. Sitten oppilaat etsivät toista oppilasta, jolla olisi valittuna sama tekeminen. Mallikeskustelu leikkiin on tekstikirjassa s. 26.

Lukusanoja voi edelleen harjoitella esimerkiksi kertotaulujen avulla. Myös noppien avulla kertotauluja on helppo harjoitella: toinen noppa ilmoittaa kertojan ja toinen kerrottavan. Netissä on kertotaululauluja kaikista eri kertotauluista nimellä ”Canción de la tabla de …” Myös La pelota -nimistä laululeikkiä voi leikkiä, kun käsitellään välituntileikkejä. Alla sanat ja ohjeet:

La pelota
Yo tengo una pelota Tehdään 4 pomputusliikettä oikealla kädellä.
que bota muy bonito Tehdään 4 pomputusliikettä vasemmalla kädellä.
bota aquí, bota allá Liikutaan hyppien oikealle, hyppien vasemmalle.
tapatapatapatá Taputetaan käsiä 4 kertaa.
cuando juego con ella Tehdään 4 pomputusliikettä oikealla kädellä.
se pone muy contenta Tehdään 4 pomputusliikettä vasemmalla kädellä.
juega aquí, juega allá Liikutaan hyppien oikealle, hyppien vasemmalle.
tapatapatapatá Taputetaan käsiä 4 kertaa.


Lisätehtävät

Ristinollaa verbeillä *

Harjoitellaan verbintaivutusta. Kun osaa sanoa ruudussa olevan verbin espanjaksi, saa laittaa siihen merkkinsä. Myöhemmin ruudukkoa voidaan käyttää myös pelilautana, jolla edetään nopan osoittama määrä askeleita, ja sanotaan loppuruudun verbi nopan osoittamassa persoonassa. Esim. jos silmäluvulla 4 osutaan ruutuun COMER, sanotaan COMEMOS jne. Tämä vaikeampi versio edellyttää, että kaikkien taivutusryhmien persoonamuodot hallitaan. Oppilaita voidaan myös pyytää sanomaan kokonainen lause verbiä käyttämällä saadakseen ruutuun merkkinsä.

Ar-päätteiset verbit ja minä-muoto *

Ar-verbien minä-muoto. Vaikka kappaleessa verbit esiintyvät vain perusmuodossa gustar-verbin yhteydessä, saattaa osa oppilaista tai ryhmistä olla valmiita jo harjoittelemaan verbien taivuttamistakin. Hablar-verbistä on jo opeteltu muodot hablo ja hablas ja habla. Varsinaisesti verbien taivutus opetellaan myöhemmin.

Kertaustehtäviä **

Kouluaineet ja numerot 100 saakka.

Ar-verbien taivutusta **/***

Ar-verbien yksikön 2. persoona ja monikko.

Tekstin ymmärtäminen ***

Hieman vaativampi tekstinymmärtämistehtävä taitaville oppilaille. Kertaus- ja lisätehtäviä.

Liite