Näin voi laajentaa sanastoa
- Kesään liittyviä sanoja voidaan kerrata DOM1-tekstikirjan 10. teemasta.
Oppilaat voivat etsiä netistä venäjänkielisestä kartasta maiden nimiä venäjäksi ja tehdä niistä oman teemasanaston vihkoon tai sähköisesti. Maiden nimiä on myös tekstikirjan teemasanastossa sivulla 91.
Toimintaa luokkaan
- Muistipeli: kuvasanaston muistipelikortit (ks. lisätehtävä 1).
- Oppilaat voivat esittää pienryhmissä tai luokan edessä kuvasanaston kesätekemisiä pantomiimina. Oppilaat arvaavat venäjäksi, mitä tapahtuu. Oikein arvannut pääsee esittämään uuden sanan.
- Matkalaukkuleikki: kootaan esineitä matkalaukkuun tai reppuun. Opettajan johdolla käydään esineiden nimet läpi venäjäksi. Laitetaan esineitä takaisin laukkuun ja sanotaan sanat venäjäksi. Kun kaikki esineet ovat laukussa, leikki kääntyy toiseen suuntaan. Opettaja sanoo: Что у меня в чемодане? Yksi kerrallaan otetaan esineet pois, ja oppilaat sanovat esineiden nimiä venäjäksi.
- Что ты делал(а) вчера? -leikki. Valitaan yksi oppilas luokan eteen ja viisi istumaan tuoleille. Oppilas, joka on luokan edessä, lukee korteista, mitä oppilaat ovat tehneet eilen. Tehtävänä on muodostaa lauseita, esim. Вчера Хенри играл на гитаре. Tuolilla istunut poika (Henri) näyttää pantomiimina sen, mitä toinen on juuri lukenut. (ks. lisätehtävä 3)
- Ketjuvastaus mennessä aikamuodossa. Yksi oppilas aloittaa ja kertoo, mitä teki kesällä. Seuraava toistaa edellisen oppilaan tekemisen ja kertoo oman tekemisensä. Niin jatketaan eteenpäin. Malli: Я ел мороженое. Seuraava jatkaa: Анна ела мороженое. Я играл в футбол jne.
- Oppilaat leikkivät pareittain piirrä ja arvaa -peliä teemasanaston kesätekemisistä.
- Oppilaat kirjoittavat kesämökin malliseen tyhjään pohjaan (ks. lisätehtävä 4) sanoja ja asioita, jotka kuuluvat suomalaiseen kesään. Sanoja voi palauttaa muistiin esimerkiksi teemasanastosta. Oppilaiden mökit voidaan laittaa seinälle tai sanoja voidaan vertailla pienissä ryhmissä tai parin kanssa.
- Sanajääkiekossa oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen. Joukkueet valitsevat vuorotellen joukostaan pelaajan, joka saa lyödä rangaistuslaukauksen eli kokeilla, osaako opettajan valitseman sanan. Opettaja piirtää taululle keskiviivan ja maalit. Jos joukkueen oppilas osaa opettajan antaman sanan, joukkue saa maalin. Kiekkoina voidaan käyttää taulumagneetteja, tai opettaja voi piirtää kiekon maaliin. Lopuksi lasketaan rangaistuslaukausmaalit.
- Tervehdysten ja kuulumisten kertaaminen:
Versio 1:
valitaan 2–4 hippaa ja rajataan alue pihalta tai isosta tilasta. Hipat yrittävät ottaa juoksijoita kiinni. Jos hippa saa kiinni, oppilas jää seisomaan paikoilleen. Paikallaan olevan voi pelastaa siten, että ehtii tervehtimään häntä venäjäksi kädestä pitäen ja kuulemaan toisen tervehdyksen. Jossain vaiheessa tai kun kaikki on saatu kiinni, voidaan vaihtaa hippoja.
Versio 2:
a. Tunnin alussa oppilaat harjoittelevat ensin seisten suullisesti tervehtimään toisiaan ja kysymään kuulumisi,a esimerkiksi Привет! Как дела? sekä vastaamaan kysymykseen, esimerkiksi Спасибо, хорошо / нормально / плохо. Tähän voidaan liittää kehon kieli tai peukalon asennot (ylös, vaakaan, alas).
b. Opettaja tulee jonkun oppilaan luokse, tervehtii ja kysyy kuulumisia: Привет! Как дела?. Kun oppilas on vastannut, opettaja ohjeistaa oppilaan menemään jonkun toisen luokse ja kysymään häneltä samaa. Opettaja itse istuu oppilaan paikalle. Kun oppilas on kysynyt toiselta luokkakaveriltaan, hän istuu tämän paikalle ja luokkakaveri lähtee etsimään uutta tuttavuutta. Kun kaikilta on kysytty, oppilaita pyydetään menemään omille paikoilleen ja tervehtimään uudestaan opettajaa.
Versio 3:
a. Oppilaat asettuvat kahteen riviin kasvotusten noin viiden metrin päähän toisistaan. Vastakkain asettuvat parit kävelevät toistensa luokse. He tervehtivät venäjäksi Привет / Здравствуй(те) / Добрый день, ohittavat toisensa, pysähtyvät toistensa paikalle ja kääntyvät alkuasentoon.
b. Edellinen toistetaan: tervehditään kädestä pitäen, kysytään kuulumisia Привет! Как дела? ja vastataan kysymykseen. Jatketaan matkaa ja pysähdytään parin paikalle.
c. Kolmannella kerralla oppilaat tervehtivät kädestä pitäen, kysyvät kuulumisia, menevät kyykkyyn ja tulevat sieltä ylös pitäen koko ajan toisiaan kädestä tai käsivarresta kiinni. Kyykkyyn mentäessä yritetään pysyä tasapainossa. Lopuksi oppilaat jatkavat eteenpäin ja pysähtyvät taas toistensa paikalle.
d. Viimeisellä kerralla tehdään kaikki edellä mainittu ja tullaan omalle paikalle tehden jokin tanssiliike, hyppy tai muu pieni temppu.
Pareja voidaan myös vaihtaa ja toistaa harjoitus. Samaa voidaan soveltaa muissakin pienissä keskusteluharjoituksissa tai lisätä vuorosanoja dialogiin esimerkiksi kysymällä kesäloman tekemisistä ja hyvästelemällä. Harjoitukseen voidaan ottaa mukaan musiikki, jonka aikana oppilaat liikkuvat toisiaan kohti tai paikoilleen.
Kulttuurivinkkejä
- Matkustusaiheeseen löytyy YouTubesta Маша и медведь -jakso Большое путешествие.
- YouTubessa on maalaulu hakusanalla Озорные анимашки – Мир Якко. Jos halutaan vertailla erikielisiä versioita, laulu on olemassa myös mm. saksaksi, italiaksi ja englanniksi.
- Oppilaille voi kertoa Иван Купала / Иванов день -juhlan vietosta, joka vastaa monelta osin suomalaista juhannuksenviettoa. Juhla on pohjoisslaavilaisille kansoille merkittävä (mm. Venäjä, Ukraina, Valko-Venäjä). Juhlasta löytyy vastaavilla sanoilla paljon sivustoja ja videomateriaalia internetistä.
- Kesään liittyvä animaatio YouTubessa: Как львёнок и черепаха пели песню.
Netti- ja tabletvinkkejä
- Oman kesävideon tai -sarjakuvan voi tehdä esimerkiksi Puppetpals, iMovie tai Stripdesign -sovelluksilla.
- Sivulla artek.org voi käydä tutustumassa legendaariseen Artek-kesäleiriin, sen historiaan ja ohjelmaan. Artek on maailman suurin venäjänkielinen lasten kesäleiri. Linkki:
-
- Oman kesäsanaston tai kesäkirjan voi tehdä myös esimerkiksi Book Creatorilla. Kirjaan voi lisätä omia kuvia, johon nimetään kesään liittyviä sanoja. Toki voi kirjoittaa myös enemmän tekstiä kesävietosta.