Näin voi laajentaa sanastoa:
- Googlen kuvahaulla ”цирк программа” voidaan tutkia erilaisia sirkusjulisteita ja kerätä lisää aiheeseen sopivia sanoja.
- Oppilaat voivat tehdä vihkoon mind mapin (sirkuksessa olevista) eläimistä. Ensin mind map tehdään muistin varassa, sitten teemasanastosta (s. 78–79) voidaan etsiä vielä lisää sirkukseen sopivia eläimiä.
Toimintaa luokkaan:
- Taululle piirretään suuri sirkusteltta, ja jokainen oppilas saa vuorollaan käydä kirjoittamassa venäjäksi asian, joka liittyy sirkukseen (voi olla herkkuja, eläimiä ja muita sirkussanoja).
- Suullinen sanakäärme: oppilaat ovat jonossa; seuraavan jonossa olijan pitää keksiä sillä kirjaimella alkava sana, mihin edellisen sanoma sana loppuu.
- Sirkussanoilla voidaan pelata piirrä ja arvaa- leikkiä taululla: yksi oppilaista piirtää, toiset arvaavat. Oikein vastannut pääsee piirtämään uuden sanan.
- Kelloa voi leikkiä piirileikkinä. Sovitaan, kuka piirissä on 12, 3, 6, 9. Keskellä olija osoittaa käsillään (= viisarit) kellonaikaa. Se, joka osaa sanoa ajan ensin venäjäksi, pääsee keskelle.
- Sirkusväkeä-patsasharjoitus
Kuvitellaan, että luokkaan on saapunut vierailulle Moskovan suuri sirkus. Opettaja näyttää aiheesta kuvia ja lyhyitä taltiointeja. Oppilaat valitsevat itselleen mieluisan roolin sirkuksessa käyttäen apunaan tekstikirjan sanastoa.
Opettaja näyttelee sirkustirehtööriä ja pyytää erikseen jokaista esittäytymään luokan edessä ja kertomaan venäjäksi, kuka hän on. Oppilaat jäävät sen jälkeen rooliaan muistuttavaan asentoon paikoilleen. Kun kaikki ovat tulleet luokan eteen esille roolihahmossaan, opettaja voi ottaa sirkusväestä muistoksi kuvan.
Yksi oppilaista valitsee itselleen sirkukseen liittyvän roolihahmon. Hän esittää sitä luokan edessä pantomiimina, ja muut yrittävät arvata, kuka hän on. Se, joka arvaa oikein, pääsee esittämään seuraavaksi.
Laitetaan musiikkia soimaan, esim. kappale ”Песня о цирке”. Opettaja tai joku oppilaista pyytää oppilaita tanssimaan jollakin sirkukseen liittyvällä tyylillä. Vaihdetaan tyyliä. Malli: ”Делай как акробат / тигр / клоун...”
- Kuka hiippailee sirkuksessa?
Valitaan 3–4 oppilasta sirkushahmoiksi (esim. aкробат, тигр, клоун). Luokasta sammutetaan valot. Muut oppilaat asettuvat lepäämään (esim. pulpetille, lattialle), sulkevat silmänsä ja nostavat peukalon pystyyn. Sirkushahmot lähtevät hiippailemaan ja valitsevat oman oppilaan, jonka peukaloa käyvät hipaisemassa. Eri hahmot eivät saa valita samaa oppilasta.
Kun kaikki sirkushahmot ovat hipaisseet valitsemiensa oppilaiden peukaloa, sytytetään luokkaan valot. Oppilaat, joiden peukaloa on hipaistu, nostavat kätensä ylös. He arvaavat ja sanovat venäjäksi (”Этo был тигр.”), mikä hahmoista kävi hipaisemassa peukaloa. Jos oppilas arvaa oikein, hän vaihtaa paikkaa sirkushahmon kanssa. Jos ei, hän jää paikoilleen. Leikkiä voidaan leikkiä monta kierrosta.
- Lisää ideoita saa teeman lisätehtävistä.
Kulttuurivinkkejä:
- Voidaan katsoa piirretty Маша и Медведь (jakso В цирке)
- Etsitään netistä ja kuunnellaan venäläisen klovnin Oleg Popovin esittämä laulu ”Песня о цирке”. Mitä eläimiä ja sirkuksen taiteilijoita siinä mainitaan? Kerätään taululle ja/tai vihkoon venäjäksi ajatuskartta laulun sanoista.
- Netistä löytyy paljon venäläisten sirkusten esityksiä hakusanalla цирк. Hakuun voi tehdä halutessaan täydennyksiä, esim. Московский цирк Юрия Никулина.
Netti- ja tabletvinkkejä:
- Oppilaat voivat tehdä oman sirkusaiheisen sarjakuvan esimerkiksi Strip Design -ohjelmalla.
- Oppilaat voivat tehdä omia sirkusjulisteita tekstinkäsittelyohjelmalla tai tabletin eri sovelluksilla (esim. Easymind tai Simplemind).
- StopMotion sovelluksella voi tehdä pieniä sirkusanimaatioita.