Näin voi laajentaa sanastoa:
- Oppilaat voivat sanakirjan avulla etsiä Rannalle!-kuvasanastoon lisää sanoja. Etsityt sanat voidaan kerätä vaikkapa taululle tai lisätä tulostettuun julisteeseen (ks. lisätehtävä 1).
- Kesään liittyviä sanoja voidaan kerätä aihepiireittäin ryhmissä. Ryhmille voi antaa aiheiksi esimerkiksi kesäherkkuja, kesäpuuhia, kesävaatteita jne.
Toimintaa luokkaan:
- Oppilas esittää pantomiimina kesäistä tekemistä muille, toiset arvaavat venäjäksi.
- Kukin oppilas tekee oman TOP5-listan asioista, jotka kuuluvat kesään. Lopuksi katsotaan taululla, mikä muodostuu koko luokan TOP5-listaksi.
- Kesäsanabingo. Oppilaat kirjoittavat kesäsanoja bingopohjaan. (Bingopohja DOM1-osion kohdassa Itsearviointi ja pelipohjia.)
- Oppilaat ”kirjoittavat” pihalta löytyvästä materiaalista (kävyt, kivet, kepit) teemasta oppimiaan sanoja venäjäksi parin kanssa. Sanat voi myös kuvata ja tehdä kuvista näyttelyn luokan seinälle.
- Muistia ja futuuria kehittävä leikki: oppilaat ovat piirissä ja sanovat kukin vuorollaan, mitä aikovat tehdä kesällä, (”Летом я буду...”) ja sen lisäksi luettelevat kaikkien itseään edellä olevien kesäsuunnitelmat. Esimerkiksi: Летом Эсси будет читать, Вера будет слушать музыку, Томи будет отдыхать на даче, я буду смотреть фильмы...
- Kesästä löytyy paljon runoja internetistä. Ensin voi yhdessä lukea ja suomentaa jonkin helpon runon, ja sitten oppilaat voivat tehdä omat helpot kesärunonsa.
Eri puolille luokkaa (tai pihaa) laitetaan neljä pahvilaatikkoa. Niihin kirjoitetaan: 1. утренний туалет 2. спортивные игры 3. пляж 4. yжин.
Oppilaat jaetaan 2–4 ryhmään. Heille annetaan kirjekuoressa sekalaisessa järjestyksessä lappuja, joissa on sanat: (1.) зубная паста, мыло, щётка (2.) мяч, ракетка, теннис (3.) купальник, крем, сланцы (4.) тарелка, картошка, салфетка.
Oppilaat poimivat kirjekuoresta vuorotellen yhden sanan ja vievät sen oikeaan laatikkoon sovitulla tavalla (juosten, rapukävelyllä, yhdellä jalalla hypellen).
Ryhmien sanalaput voivat olla eri väriset, jolloin viestin tarkistaminen lopussa on helpompaa.
Taululle piirretään 6–10 erilaista matkatavaraa. Kerrataan sanat venäjäksi. Opettaja pyytää oppilaita sulkemaan silmänsä ja pyyhkii pois yhden matkatavaroista. Opettaja pyytää oppilaita avaamaan silmät ja kysyy: ”Чего нет в чемодане? / Что я забыл(а) дома?” Oppilaat yrittävät muistaa, mikä kuva on kadonnut. Piirustuksia voi pyyhkiä useammankin kuin yhden. Myös oppilaita voi pyytää taululle ohjaamaan leikkiä.
Kulttuurivinkkejä:
- Kesäleirivideoita löytyy hakusanoilla ”летний лагерь для детей”.
- YouTubessa on kesäaiheisia piirrettyjä, esimerkiksi Маша и медведь -ohjelman jakso ”День варенья”, ”Лето кота Леопольда”, ”Ох и Ах идут в поход”, ”Дед Мороз и лето”.
Netti- ja tabletvinkkejä:
- Voidaan etsiä netistä tietoja kesäleireistä, esimerkiksi mikä teema leirillä on, millainen ohjelma, paljonko leiri maksaa, missä se pidetään jne. Kesäleireistä löytyy erilaisia sivustoja hakusanalla летний лагерь/детские лагеря.
- Wordle tai WordItOut -sivuilla voi tehdä kesäsanoista itselleen julisteen, joita voidaan laittaa luokkaan esille. Julisteita voidaan tehdä myös eri aiheista: esimerkiksi ruokаsanat, tämän lukuvuoden vaikeimmat sanat, hauskimmat venäjän kielen sanat jne.
- Kesäleirin mainosvideo. Suunnitellaan ryhmissä venäjäksi mainos jostakin kesäleiristä. Mainos sisältää ainakin leirin teeman, ajankohdan, paikan ja sen, mitä siellä tehdään (В лагере мы будем…). Kuvataan mainos iMoviella ja esitetään luokalle. Mainokseen voi liittää myös kirjoitettua tekstiä.