Näin voi laajentaa sanastoa:
- Mikäli tuntuu, että ryhmä omaksuu kielioppia helposti, liikeverbejä voi käsitellä hieman enemmän, esimerkiksi лететь – летать, плыть – плавать. Aiheeseen on hauskoja kuvasanastoja netissä, löydettävissä esimerkiksi hakusanalla пары глаголов.
Toimintaa luokkaan:
- Muistipeli: kuvasanaston muistipelikortit (ks. lisätehtävä 1).
- Liikeverbileikki: Kun opettaja sanoo jonkin идти-verbin muodon, oppilaat kulkevat vain yhteen suuntaan. Kun opettaja sanoo jonkin ходить-verbin muodon, oppilaat kuljeskelevat sinne tänne.
- Pantomiimi: Oppilaat voivat esittää eri liikennevälineitä ryhmissä tai pareittain tai niin, että opettaja sanoo kulkuneuvon venäjäksi ja oppilaat esittävät.
- Teeman sanastoa tai Novgorodin kulttuurikohteita voidaan kysellä pelaamalla hirsipuuta.
- Oppilaat voivat näyttää omia matkavalokuviaan ja kertoa parille yksinkertaisia asioita kuvasta. Esimerkiksi: Я был/была в... Я ездил/ездила на...
- Opettaja voi jakaa tekstikirjan s. 28–29 kuvia oppilaille (ks. lisätehtävä 2). Oppilaiden tehtävänä on kertoa kuvista parille jotakin, joko kirjan kuvatekstin mukaan tai jotain muuta venäjäksi, esimerkiksi: Это Элла и Элиас. Они в театре.
- Oppilaat voivat tehdä toistensa vihkoon sanastotehtävän läksyksi pareittain: oppilas valitsee tekstikirjasta kymmenen sanaa ja kirjoittaa kunkin sanan joka toisen kirjaimen vihkoon, joka toisen kirjaimen kohdalle hän laittaa viivan. Parin tehtävä on ratkaista sanat kotona ja kirjoittaa niiden viereen suomennos. Esimerkki: р_с_к_з_в_т_ >> рассказывать = kertoa.
- Oppilaat voivat etsiä lisää tietoa Novgorodista internetistä. Sitten ryhmät tekevät tietokilpailukysymyksiä kaupungista internetistä löydetyn tiedon ja tekstikirjan pohjalta ja antavat ne opettajalle. Opettaja pitää tietokilpailun, ja ryhmät kilpailevat, mikä ryhmä tietää kaupungista eniten.
- Pallotunneli: Kуда вы ходили / ездили? Pohditaan yhdessä, missä oppilaat ovat käyneet (retkellä) koulun tai vanhempien kanssa ja miten se sanotaan venäjäksi. Kun vaihtoehtoja on keksitty useita, oppilaat muodostavat jonon. Opettaja antaa jonon ensimmäiselle pallon ja pyytää kaikkia tekemään liikuntatunneilta tutun ”pallotunnelin” siten, että ensimmäinen voi vierittää pallon seuraavien jalkojen välistä viimeiselle, joka ottaa sen kiinni.
Ensimmäinen oppilas huutaa kysymyksen: Kуда вы ходили? Kun viimeinen saa pallon kiinni, hän vastaa: Mы ходили… Viimeisenä ollut tuo pallon jonon eteen. Hän toistaa kysymyksen Kуда вы ходили? ja vierittää sen jalkojen välistä viimeiselle. Viimeisenä ollut nappaa pallon, vastaa kysymykseen ja tulee jonon eteen. Toistetaan, kunnes kaikki ovat sekä kysyneet että vastanneet. Sama voidaan tehdä kysymällä Kуда вы ездили? tai vuorottelemalla kysymyksillä.
Pallotunneleita voidaan myös muodostaa useita, jotta oppilaat pääsevät nopeammin vaihtamaan paikkaa. Esimerkiksi ensimmäisessä jonossa kysytään Kуда вы ходили?, toisessa Kуда вы ходили / ездили?" ja kolmannessa vaihdellaan kysymyksiä.
- Куда ja на чём? -kysymyksiin vastaaminen piirissä: Я ездил/ездила в Германию на...
a. Muodostetaan piiri. Pohditaan venäjäksi, mihin maihin tai kaupunkeihin oppilaat ovat matkustaneet: Kуда вы ездили? Opettaja keksii ensimmäisenä, minne hän on matkustanut ja sanoo esimerkiksi Я ездил/ездила в Германию. Hän lähtee omalta paikaltaan jonkun oppilaan luokse ja menee tämän paikalle seisomaan. Oppilas keksii vuorostaan, mihin hän on matkustanut, sanoo Я ездил/ездила в… ja menee valitsemansa oppilaan paikalle.
b. Kun kaikki ovat vaihtaneet paikkaa piirissä, mietitään yhdessä, millä kulkuneuvoilla voidaan matkustaa ja miten se sanotaan venäjäksi. Opettaja kertoo, millä kulkuneuvolla hän on matkustanut, esimerkiksi Я ездил/ездилa на автобусе, ja lähtee samalla puikkelehtimaan piirin ulkokaarta oppilaiden välistä näytellen bussilla matkustamista. Hän koskettaa jotakuta oppilasta selkään ja kysyy: Ha чём ты ездил/ездилa? On oppilaan vuoro sanoa oma matkustustapansa venäjäksi ja lähteä puikkelehtimaan muiden välistä. Sama toistetaan, kunnes kaikki ovat kysyneet, vastanneet ja vaihtaneet paikkaa.
c. Harjoitellaan vastaamaan molempiin kysymyksiin. Muodostetaan kaksi riviä. Oppilaat seisovat pareittain vastakkain noin viiden metrin päässä toisistaan. He lähtevät kävelemään toisiaan kohti ja pysähtyvät tervehtimään venäjäksi. Ensimmäinen kertoo, mihin hän on matkustanut. Toinen kysyy: Ha чём ты ездил/ездилa?, ja ensimmäinen vastaa. Oppilaat hyvästelevät ja menevät toistensa paikoille. Sama toistetaan, mutta järjestys vaihtuu. Vaihdetaan pareja.
- Sanastoharjoitus ryhmissä. Oppilaat keksivät pareittain tai ryhmissä mahdollisimman monta sanaa, jotka voi muodostaa sanan достопримечательность kirjaimista. Opettaja kirjoittaa sanan taululle näkyviin tai antaa sen oppilaille paperilapulla. Aikaa harjoitukseen on 10–15 minuuttia. Jokainen ryhmä esittelee muodostamansa sanat muulle luokalle. Kootaan kaikkien ryhmien sanat yhteen (esimerkiksi taululle tai vihkoihin).
Kulttuurivinkkejä:
- YouTubessa on lukuisia lyhyitä esittelyvideoita Veliki Novgorodin kaupungista ja sen nähtävyyksistä.
- Virittelylauluna teemaan sopii lastenlaulu Трамвай №3. Se löytyy YouTubesta nimellään.
- Voidaan kuunnella tunnettu venäläinen lastenlaulu Голубой вагон.
- Liikenteeseen liittyen voidaan tutkia, missä Venäjän kaupungeissa on metro ja kuinka suuri se on. Metrokarttoja on muun muassa verkkosivulla planetolog.ru.
- Pakkasukon koti on tutustumisen arvoinen!
Netti- ja tabletvinkkejä:
- Omia leikkimatkavideoita voidaan kuvata mm. iMoviella. Oppilaat voivat tuoda erilaisia asuja ja rekvisiittaa kotoa videon tueksi. Videot voidaan kuvata vaikka ryhminä, joille jaetaan erilaisia matkakohteita: В Лапландии, в Таллине, на юге, в Турку...
- Teeman sanoista voidaan tehdä luokkaan sanakuvat esimerkiksi Wordpack-sovelluksella tai netissä käyttämällä Wordlea tai Padletia.
- Omia matkakuvia voi esitellä myös sähköisesti tekemällä Strip Designerilla sarjakuvan, johon lisää puhekuplia tai Book Creatorilla lisäämällä pidempiä tekstejä tai pelkkää ääntä. Sarjakuvat voi myös tulostaa seinälehdiksi luokan seinälle.
- Opettaja tai oppilaat voivat myös laatia Novgorodin nähtävyyksistä Kahoot-tietokilpailun.