Näin voi laajentaa sanastoa:
- Teemasanastossa tekstikirjan sivuilla 80–81 on lisää ihmiskehoon liittyviä sanoja.
- Teemasanastosta tekstikirjan sivuilta 74–75 voi poimia adjektiiveja, jotka oppilaiden mielestä kuvailevat ihmistä.
Toimintaa luokkaan:
- Oppilaat ovat piirissä. Yksi on keskellä ja kuvailee venäjäksi jotakuta oppilasta. Se, joka arvaa, kenestä on kysymys, pääsee piirin keskelle.
- Oppilaat vetävät hatusta tai pussista erilaisia kuvia ihmisistä. Oman kuvan henkilöä kuvaillaan parille suullisesti. Oppilas voi tehdä aluksi muistiinpanot vihkoon, jos haluaa.
- Opettaja kuvailee oppilaita venäjäksi. Ne, joilla on esimerkiksi ruskeat silmät, saavat tehtäväksi esimerkiksi hyppiä tai heiluttaa käsiä. Käydään läpi mahdollisimman paljon erilaisia ulkonäköön liittyviä kuvauksia (silmien väri, hiukset, pituus). Niitä voidaan myös yhdistää: esimerkiksi se, jolla on tummat hiukset ja ruskeat silmät, menee lattialle istumaan.
- Oppitunnilla voi pelata passipeliä. Voidaan lisätä kysymys, jossa pitää kuvailla itseään: Как ты выглядишь? Passin haltija kuvailee omaa ulkonäköään (ks. 5. teeman lisätehtävä 7).
- Piirrä ohjeesta -paritehtävä: toinen kertoo toiselle ulkonäköön liittyviä ominaisuuksia, ja toinen piirtää niiden mukaan. Lopuksi katsotaan, menikö oikein, ja vaihdetaan vuoroja.
- Oppilaille jaetaan kysymyssanoja pareittain. Parien tehtävä on keksiä mahdollisimman monta kysymystä saamastaan sanasta ja kirjoittaa ne paperille. Lopuksi kysymykset esitetään luokassa toisille oppilaille, jotka vastaavat niihin venäjäksi.
- Pelataan bingoa teeman sanaston sanoilla tai ulkonäköön liittyvillä sanoilla tai kysymyssanoilla. Bingopelipohja on DOM1-opettajan oppaan kohdassa Itsearviointi ja pelipohjia.
- Juoksusanelu. Luokan ulkopuolella käytävässä on numeroituina esimerkiksi viisi lausetta tekstikirjan teemasta. Oppilaat työskentelevät pareittain. Parista toinen käy lukemassa lauseen kerrallaan ja palaa luokkaan sanelemaan sen parilleen, pari kirjoittaa lauseen muistiin. Vaihdetaan rooleja.
- Kehukierros. Oppilaat menevät jonoon luokan eteen. Jonon etummainen ja takimmainen lähtevät paikoiltaan etenemään toisiaan kohden. Kun oppilaat saavuttavat toisensa, he kättelevät ja kehuvat toisiaan sanoen esimerkiksi Ты такой хороший! Ты такая добрая! Ты так хорошо говоришь по-русски! Oppilaita voi muistuttaa katsomaan silmiin ja olemaan iloisia!
- Kehutuoli. Jokainen oppilas asettuu vuorollaan istumaan luokan eteen, ja muut keksivät hänestä hyvää sanottavaa venäjäksi. Oppilaat voi jakaa esimerkiksi kolmeen ryhmään ja aloittaa kehutuolilla vaikkapa kolme peräkkäistä oppituntia, jotta kehuminen jakaantuu usealle päivälle eikä vie yhdestä oppitunnista liian isoa osaa.
- Hyvät luonteenpiirteet. Tutkitaan hyvistä luonteenpiirteistä kertovia adjektiiveja: добрый, интересный, классный… Luetaan ne ja käännetään suomeksi. Opettaja pyytää oppilaita miettimään, mikä adjektiivi kuvaa itseä parhaiten, ja kirjoittamaan ne vihkoon.
Seuraavaksi luokan lattialle laitetaan kortteja, joihin on kirjoitettu käsiteltyjä positiivisia adjektiiveja. Opettaja pyytää oppilaita lukemaan kortit ja asettumaan sellaisen kortin viereen, joka sinä päivänä kuvaa oppilasta parhaiten sanoen: Расскажи, какой / какая ты. Jokainen kertoo itsestään venäjäksi, millainen on.
Lopuksi muut oppilaat saavat lisätä omia hyviä luonnehdintojaan kustakin oppilaasta. Opettaja sanoo: Расскажите, какой он / какая она.
- Opettaja kirjoittaa jokaisen oppilaan nimen isohkoon paperiin ja toiset oppilaat käyvät kirjoittamassa siihen positiivisia adjektiiveja kyseisestä oppilaasta. Lopuksi opettaja jakaa oppilaille kunkin oman paperin.
- Monikielisyys on rikkaus! -harjoitus
a. Oppilaat miettivät, kuinka monella kielellä he osaavat tervehtiä. Sen jälkeen laitetaan musiikki soimaan ja oppilaat liikkuvat sen tahdissa. Opettaja laittaa jossain vaiheessa musiikin pois päältä, ja toisiaan lähimmäs joutuneet oppilaat tervehtivät vieruskaveria jollakin vieraalla kielellä. Oppilas, jota on tervehditty, yrittää arvata, mistä kielestä on kyse, ja yrittää sanoa kielen venäjäksi. Toistetaan muutaman kerran.
b. Kun harjoitus on tehty tarpeeksi monta kertaa, opettaja kysyy, millä kielillä oppilaita oli tervehditty. Kootaan taulukko, kuinka monella kielellä oppilaat osaavat tervehtiä. Pohditaan, mitä kielet ovat venäjäksi, ja täydennetään ne taulukkoon.
c. Voidaan harjoitella myös tervehdyksiä eri kielillä siten, että oppilaat opettavat toisiaan vuorotellen.
- Luokan uutiset ja kysymyssanat. Kirjoittakaa luokan uutiset (Новости нашего класса). Opettaja näyttää taululla neljä kysymystä allekkain:
1. Во сколько? Когда?
2. Какой? Какая?
3. Кто?
4. Что делал? Что делала?
Kysymykset käydään läpi suomeksi. Opettaja jakaa jokaiselle oppilaalle paperin, joihin kaikki kirjoittavat paperin ylänurkkaan ensimmäiseksi vastauksen kysymykseen 1. Во сколько? Когда? Vastaus taitetaan piiloon ja paperi annetaan seuraavalle takana tai vieressä olevalle. Seuraavaksi kaikki kirjoittavat vastauksen kysymykseen: Какой? Какая? Vastaus taitellaan taas piiloon ja annetaan seuraavalle. Näin tehdään, kunnes jokaisessa paperissa on vastaus kaikkiin neljään kysymykseen.
Jaetaan oppilaat 3–4 hengen ryhmiin. Avataan vastauspaperit ja kirjoitetaan lauseet näkyviin vihkoon tai paperille. Oppilaat lukevat lauseet eli koulun uutiset ryhmissä tai niistä voidaan tehdä pieni esitys. Opettaja voi korjata, jos lauseissa on virheitä. Oppilaiden kanssa voidaan myös pohtia, onko lauseet muotoiltu oikein (esimerkiksi, vastaako adjektiivin suku pääsanaa tai onko verbi oikeassa muodossa).
Viimeisenä tai bonustehtävänä kysymyslistaan voidaan lisätä kysymys где. Niin oppilaat harjoittelevat prepositionaalia ja muodostamaan venäjäksi jo viiden sanan lauseita.
- Кто я? Arvausleikki kirjan hahmojen avulla. Oppilaille näytetään kuvakortteja kirjan henkilöhahmoista: Elias, Ella, Kira, Anton, Irina ja Mika Suominen, Alla Borisovna, Denis Detektiv, Edik, Varvara, Ket-kissa (ks. lisätehtävä 4). Oppilaiden selkään liimataan kuvakortit siten, että he eivät näe niitä; heille ei kerrota, keitä he ovat. Opettaja laittaa soimaan musiikkia, jonka aikana oppilaat liikkuvat tilassa. Kun opettaja katkaisee musiikin, oppilaat kysyvät toisiltaan kysymyksen, johon voi vastata vain да tai нет.
Leikkiin sopivia kysymyksiä ja niiden esittämistä kannattaa käydä lävitse venäjäksi ennen leikin alkua. Esimerkkejä: У меня длинные волосы? Я – мальчик? У меня есть собака? Я – Алла Борисовна?
Kun musiikki jatkuu, oppilaat alkavat taas liikkua. Uuden tauon aikana kysytään lisää kysymyksiä. Oppilas yrittää päätellä saamiensa vastausten perusteella, kuka henkilöhahmo hän on. Kirjan hahmojen kuvat ovat lisätehtävässä 4.
Leikkiä voidaan leikkiä myös esimerkiksi julkisuuden henkilöillä. Nimet voi kirjoittaa vaikkapa tarralapuille.
Kulttuurivinkkejä:
- Ystävyysaihetta voi laajentaa: voi esimerkiksi etsiä helppoja runoja ystävyydestä, tai oppilaat voivat kirjoittaa toisilleen ystävänpäiväkorttityyppisiä tekstejä, jossa kuvailevat (kauniisti) esimerkiksi kaveria (teemasanaston adjektiivien avulla).
- Vladimir Vysotskin Ystävän laulua (Песня о друге), Barbarikin esittämää laulua У друзей нет выходны sekä laulua Песенка про дружбу (Маша и медведь -sarjan 5. jakso Весна пришла) voi käyttää lisämateriaalina ystävyydestä.
Netti- ja tabletvinkkejä:
- Esimerkiksi Book Creatoria käyttämällä oppilaat voivat esitellä vaikkapa perheensä jäseniä kuvailemalla heidän ulkonäköään.
- Oppilaat voivat kuvailla erilaisia hahmoja tai äänittää pieniä keskusteluja tai teeman tekstin muun muassa sovelluksella Puppet pals.
- iPadin Morfo-sovelluksessa oppilas valitsee jonkin kuvan, josta ohjelma tekee avattaren. Oppilas voi äänittää hahmolle äänen, jossa kertoo ulkonäöstään. Myös ääni muuttuu erilaiseksi. Luokassa voidaan yhdessä sopia, että otetaan pelkästään historiallisia hahmoja tai pelkästään urheilijoita.
- iPadin Tellagami -sovelluksessa voi oppilas valita itselleen avattaren, jolle voi valita hiusten värin, silmien värin ja vaatteet. Äänitystoiminnolla hän voi kertoa ulkonäöstään.
- Ystävänpäivän aikaan on myös hauska tehdä Wordle-ohjelmalla kortteja. Wordlessa syötetään ohjelmaan sanoja ja sanat muodostavat jonkin muodon, esimerkiksi sydämen. Ohjelmaan voidaan syöttää esimerkiksi ystävän nimi ja adjektiiveja, jotka kuvaavat tätä, ja ohjelma tekee sanoista valitun kuvan. Kuvan voi tulostaa ja liimata paksummalle paperille, ja taakse voi kirjoittaa ystävänpäivätoivotuksen.