Näin voi laajentaa sanastoa:
Ruokaan liittyviä sanoja voidaan kerrata esimerkiksi laiva on lastattu -leikin avulla tai tehdä hirsipuutehtäviä pareittain.
Oppilas voi pitää ruokapäiväkirjaa venäjäksi vihkoon tai sähköisesti eli kirjoittaa, mitä kaikkea hän on syönyt päivän aikana tai jonain sovittuna ajankohtana.
Toimintaa luokkaan:
- Kuvasanaston sanoja voi opetella kim-leikin avulla. Opettaja tuo astioita ja kattaukseen liittyvää välineistöä pöydälle. Oppilaiden tehtävä on vuorotellen muistaa, mitä esinettä ei ole pöydällä, ja sanoa se venäjäksi. Sanat voi myös kirjoittaa perinteisesti lapuille.
- Teeman sanoja voi kysellä myös piirrä ja arvaa -leikillä.
- Jos on mahdollisuus hankkia venäläisiä ruokia, luokassa voidaan järjestää venäläisen ruoan maistiaiset. Oppilaat täyttävät arviointilapun (ks. lisätehtävä 3) ja lopuksi lasketaan tulos ja selvitetään, mikä oli oppilaiden suosikki.
- Ruokia voidaan maistella sokkona. Oppilaiden silmät peitetään, ja opettaja tuo ruokia luokkaan. Oppilas arvaa venäjäksi, mikä ruoka-aine on kyseessä. Esimerkiksi: Это лимон. Это шоколад.
- Instrumentaalia voidaan harjoitella erilaisin piirileikein. Lämmittelynä voi olla esimerkiksi ”Кто со мной рядом?” Vuorotellen käydään kaikki piirin oppilaat läpi. Oppilaan tehtävänä on sanoa ensin oma nimensä ja sitten molemmilla puolilla olevien nimet. Malli: Меня зовут Вилле. Я рядом с Сиири и Максом.
- Teemaan sopii myös kioskileikki, jossa yksi oppilas on myyjä ja muut asiakkaita. Leikissä voidaan käyttää DOM1-opettajan oppaan setelipohjia (DOM1, 7. teeman lisätehtävä 6), joihin oppilaat ensin piirtävät omat ruplansa leikkiin. Kioskileikkiä varten voi tuoda kouluun tyhjiä pakkauksia myyntiä varten ja tehdä oppilaiden kanssa hintalappuja, esimerkiksi: лимонад 50 рублей.
- Teremok-satua voidaan näytellä jakamalla oppilaille eri eläinhahmot. Valmiin näytelmän voi esittää toisille ryhmille tai koulun muille oppilaille.
- Lämmittelytehtävä овощи, фрукты, ягоды. Valitaan kolme erilaista liikettä, esimerkiksi haarahyppy, pyörähdys ja kyykky. Sovitaan esimerkiksi, että haarahyppy vastaa vihanneksia, pyörähdys hedelmiä ja kyykky marjoja. Opettaja lukee teemasanastosta sanoja näistä kolmesta ryhmästä ja oppilaat tekevät sen ryhmän liikkeen, mihin sana kuuluu.
a. Muistia kehittävä tehtävä. Oppilas valitsee ruoka-aineen tai juoman, jonka hän haluaisi tilata ravintolassa, esimerkiksi картофель фри, салат, какao... Opettaja kysyy: Здравствуйте! Вы готовы сделать заказ? Ensimmäinen (lähinnä oleva) oppilas vastaa: Мне, пожалуйста, картофель фри. Seuraava oppilas sanoo oman tilauksensa: Мне, пожалуйста, салат ja lisää edellisen sanoman и картофель фри. Kolmas oppilas sanoo ensin oman tilauksensa ja edelliset mukaan lukien. Katsotaan, kuinka pitkän tilauksen oppilaat pystyvät muistamaan. Lopussa muut saavat auttaa tarpeen vaatiessa tilauksen sanojaa.
b. Kirjoitetaan koko tilaus vihkoon tai taululle.
a. Oppilaille annetaan ruokaan liittyvä lähtösana, esimerkiksi абрикос, joka kirjoitetaan taululle. Seuraava oppilas keksii ruokasanan, joka alkaa edellisen sanan loppukirjaimella, ja käy kirjoittamassa sen taululle (esimerkiksi сок). Seuraava keksii к-kirjaimella alkavan ruokasanan, esimerkiksi картофель. Jos sana päättyy ы tai ь-merkkiin, valitaan alkukirjaimeksi sitä edeltävä kirjain.
b. Sanakäärme ruokasanoista voidaan toteuttaa myös pareittain tai ryhmissä niin, että oppilaat keksivät mahdollisimman pitkän sanakäärmeen, joka luetaan ja esitetään koko luokalle taululla tai dataprojektorilla.
- Herkkulautanen: arvausleikki parityönä. Oppilas piirtää paperille herkkulautasen tai ruoka-annoksen. Toinen yrittää arvata venäjäksi, mitä ruokia hän on piirtänyt. Vaihdetaan vuoroja.
- В кафе ”Теремок”. Tehdään ryhmissä pieni ravintolaan tai kahvilaan sijoittuva näytelmä. Kirjoitetaan käsikirjoitus tai vuorosanat venäjäksi oppikirjan tekstiä apuna käyttäen. Tehdään näytelmään liittyvää rekvisiittaa: menut, ruoka-annoksia piirtäen jne. Näytellään käsikirjoitus ja kuvataan se. Lopuksi katsotaan yhdessä esitykset.
- Я с тобой! instrumentaaliharjoitus. Muodostetaan piiri. Ensimmäinen oppilas sanoo venäjäksi Я с... ja jonkun oppilaan nimen. Hän menee oppilaan luokse ja tervehtii/halaa/kättelee tätä venäjäksi. Oppilas, jonka luokse hän on tullut, lähtee paikaltaan ja valitsee seuraavan jne. Voitte sopia etukäteen, että sekä tyttöjä että poikia pitää valita.
- Приятного аппетита! Toiminnallinen tehtävä draaman keinoin. Harjoituksen voi tehdä esim. jumppasalissa, jossa on valmiiksi lattialle maalattu iso, pyöreä rinki. Ulkotiloissa voi piirtää hiekkaan ringin tai liidulla luokan lattiaan. Rinki on lautanen. Oppilaat valitsevat mieleisensä ruoka-aineen tai juoman, jota esittävät lautasella tai sen vieressä esim. пирог, картофель фри, рыбa, салат, какao. Opettaja kysyy: Здравствуйте! Вы готовы сделать заказ? Oppilaat vastaavat vuorotellen: Мне, пожалуйста, пирог с капустой. …. ja asettuvat lautaselle tai sen viereen keksimänsä ruoka-aineen muotoon. Lopuksi käydään suullisesti yhdessä läpi annoksen ruoka-aineet.
- Lautasmalli. Kerrataan perinteinen lautasmalli: 1/2 овощи, 1/3 мясо или рыба, 1/3 картофель / паста / макароны / рис. Mietitään, mitä ruoka-aineita kuhunkin lokeroon kuuluu. Kootaan taululle tai vihkoihin tai isolle paperille ajatuskartta lautasmallista, johon piirretään ja kirjoitetaan ruoka-aineita venäjäksi. Oppilaille voidaan jakaa myös kuvia eri ruoka-aineista, joista he kokoavat lautasmalliin kollaasin. Lopuksi kerrotaan venäjäksi suullisesti, millainen ruoka-annos lautaselle tehtiin.
Kulttuurivinkkejä:
- Teremok-satu löytyy YouTubesta monina erilaisina piirrettyinä versioina.
- Oppilaspareille voi osoittaa jonkin perinteisen venäläisen ruoan. Parin tehtävänä on etsiä siitä tietoa internetistä. Lopuksi oppilaat kertovat löydöistään toisille. Esimerkkeinä ruoista borssikeitto, syrnikit, pelmenit, blinit, stroganov, saslikit, seljanka, kulitsa, pasha.
- Koulussa voidaan myös järjestää venäläinen kahvila, johon oppilaat ovat itse leiponeet venäläisiä herkkuja. Ohjeita löytyy netistä ja venäläisistä keittokirjoista.
- Oppilaita voi tutustuttaa venäläiseen teekulttuuriin hankkimalla kouluun teetä ja sokeria ja järjestämällä pienet teekutsut. Samalla voi kerrata pyyntöjä ja ruokailuvälineiden ja ruokien nimiä.
Netti- ja tabletvinkkejä:
- Oppilaat voivat kuvata kahvilavideoita tai kioskilla asiointia esimerkiksi iMoviella.
- Stopmotion-sovelluksella voidaan tehdä oma animaatio, joka liittyy teeman aiheeseen.
- Tellagamilla voi tehdä oman kahvilaesittelyn siten, että oppilaat ensin kirjoittavat vihkoon ruokalistan, jossa on esimerkiksi kolme juomaa ja kolme muuta myytävää tuotetta, ja keksivät niille hinnat. Sitten oppilas ottaa kuvan netistä taustaksi, valitsee sopivan avattaren ja äänittää kahvilaesittelyn avattaren puheeksi.