11. teema
Tällä sivulla
Vinkkejä teeman käsittelyyn:
- Ruokaan liittyviä sanoja voidaan kerrata esimerkiksi Laiva on lastattu -leikin tai hirsipuupelin avulla.
- Oppilas voi pitää ruokapäiväkirjaa venäjäksi vihkoon tai sähköisesti eli kirjoittaa, mitä kaikkea hän on syönyt päivän aikana tai jonain sovittuna ajankohtana.
- Opettaja voi kuvailla kuvasanaston jälkiruoat Alias-leikin mukaisesti, esimerkiksi: Этот десерт должен быть очень холодным, может быть разного вкуса: ванильным, шоколадным и т.д. (мороженое); Этот торт сделан из шоколада, его автор – австрийский кондитер (торт «Захер»). Oppilaiden pitää arvata suullisesti tai kirjallisesti.
- Kuvasanaston sanoja voi opetella Kim-leikin avulla. Opettaja asettaa kuvat kuvasanaston jälkiruoista pöydälle tai dokumenttikameran alle. Oppilaiden tehtävänä on muistaa, mikä jälkiruoka ei ole pöydällä, ja sanoa se venäjäksi.
- Opettaja kirjoittaa reseptin verbit paperilapuille. Harjoitellaan verbejä pantomiimina (нагрейте, взбейте, добавьте, перемешайте, помойте, нарежьте, залейте, украсьте).
- Русский язык со смешариками. YouTubesta löytyy video isoäidin vierailusta hakusanalla Гости Онлайн школа русского языка.
- Jos on mahdollisuus hankkia venäläisiä ruokia, luokassa voidaan järjestää venäläisen ruoan maistiaiset. Oppilaat täyttävät arviointilapun ja lopuksi selvitetään, mikä oli oppilaiden suosikki.
- Oppilaat etsivät tietoa perinteisistä venäläisistä ruoista. Esimerkkejä: borssikeitto, syrnikit, pelmenit, blinit, stroganov, saslikit, seljanka, kulitsa, pasha. Samalla he voivat etsiä ruoan valmistusvideon netistä.
- Koulussa tai luokassa voidaan myös järjestää venäläinen kahvila, johon oppilaat ovat itse leiponeet venäläisiä herkkuja. Ohjeita löytyy netistä ja venäläisistä keittokirjoista.
- Oppilaita voi tutustuttaa venäläiseen teekulttuuriin hankkimalla kouluun teetä ja sokeria ja järjestämällä pienet teekutsut. Samalla voi kerrata pyyntöjä ja ruokailuvälineiden ja ruokien nimiä.
- Oppilaat voivat kuvata kahvilavideoita tai kioskilla asiointia esimerkiksi iMoviella.
- Stop motion -sovelluksella voidaan tehdä oma animaatio, joka liittyy teeman aiheeseen.
- Tellagamilla voidaan tehdä omia kahvilaesittelyjä. Oppilaat kirjoittavat ensin vihkoon ruokalistan, jossa on esimerkiksi kolme juomaa ja kolme muuta myytävää tuotetta, ja keksivät niille hinnat. Sitten oppilaat ottavat netistä kuvan taustaksi, valitsevat sopivan avattaren ja äänittävät kahvilaesittelyn avattaren puheeksi.
Tekstikirja
Harjoituskirja
Liite
11. teeman tulostettavat lisätehtävät (pdf, 1.04 MB)