3. Ruokailu
Oppilaille tulevat tutuiksi erilaiset paikat ja tavat hankkia ruokaa ja elintarvikkeita. Kahdessa ensimmäisessä kappaleessa tutustutaan kouluruokailuun. Jokapäiväiset ruokailutilanteet kannattaa hyödyntää asioiden harjoittelussa. Aihealue tarjoaa mahdollisuuden toiminnallisiin kielenkäyttötilanteisiin sekä luokassa että sen ulkopuolella. Netin retkipaketissa on ideoita kauppa-asiointiin. Ohjattu lähiympäristöön tutustuminen antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää suomen kieltä myös koulun ulkopuolella.
Luokittelua aletaan harjoitella konkreettisesti esineillä. Opettaja mallintaa ja kannustaa oppilaita sanoittamaan tekemisensä ääneen.
Harjoitellaan
- ruokailusanastoa
- kasvin osien nimet
- yhdyssanoja
- määrän ilmaisemista
- rahan yksiköitä ja maksamista
- partitiivia
- verbin kielteistä taivutusta preesensissä
- paikallissijoja
- soveltamista:
Oppilas osaa
- toimia ruokalassa ja kertoa siitä
- kertoa ruokamieltymyksistään
- esittää, miten hän toimii ostotilanteessa
Kerrataan
- adjektiiveja, värejä
- ajan ja paikan ilmauksia
- monikollista lausetta
Aihealueeseen liittyviä arvoituksia ja runoja
Paikka paikan päällä, ei yhtään neuletta | Kaali |
Neito kaunis, punaposki, makean maun antaa | Mansikka |
Oveton aitta ruokaa täynnä | Kananmuna |
Mikä nappi ei sovi nuttuun eikä takkiin? | Sinappi |
Koko tarina; Katajavuori, Riina, Tammi: Tähden hetki
Suomen lasten runotar; Helakisa, Kaarina, WSOY: Syömään
Sydänrumpu; Pulli, Elina, Suomen sydänliitto ry: Nami, nami
Posetiivi; Helakisa, Kaarina, WSOY: Herra Pitkäpiimä